Annonse
04:00 - 28. januar 2011

Lar seg ikke forvirre av fakta

Regjeringen vil hente den abdiserte lærer inn i lederrollen igjen. Men baseskole-trenden er seiglivet og finner mye støtte i skolebyråkratiet.

Overhøres: Doktorgradsstipendiat Erlend Vinje (bildet) offentliggjorde nylig tall som viser at flertallet av lærerne i Oslo-skolen foretrekker klasseromsskoler. Men lærernes faglige vurderinger overhøres, skriver Gro Elisabeth Paulsen. Foto: Siv Dolmen
Annonse

Sist helg uttalte forsker Thomas Nordahl til NRK at skolen har satset på reformer som ikke virker. Baseskoler og aldersblandede grupper gir dårligere læringsresultater. Kunnskapsminister Kristin Halvorsen avviste kritikken og hevdet at slike eksperimenter tilhører gårsdagens skolepolitikk. Hun må ha oversett at mange kommuner fortsatt bygger baseskoler, og at trenden brer seg når barnehagene blir en integrert del av grunnopplæringen. Debattene om baseskoler og basebarnehager har visse fellestrekk som belyser det bakenforliggende pedagogiske og økonomiske rasjonale. Mye tyder på at konseptet er et pedagogisk eksperiment vedtatt av pedokratiet.

Doktorgradsstipendiat Erlend Vinje offentliggjorde nylig tall fra en undersøkelse som viser læreres syn på skoler med åpne løsninger. Hele 81 prosent av de 1687 spurte lærerne i Oslo-skolen vurderer klasseromsskoler som det beste pedagogiske alternativet. Problemet er at lærernes faglige status er svekket, og deres vurderinger overhøres.

 

ALLEREDE ABONNENT?
Kjøp abonnement
Inntil 40 % rabatt
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Du får alt stoffet som er i papiravisen, egne saker kun på nett, eAvis og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse

«Det er kvalifisert galt å påstå at Forfatterforeningen ikke kan omgjøre dommene.»
«Poenget var ikke at André Bjerke var frifunnet, men at han slapp ytterligere straff.»
«Kompaniet hevder de har «nye funn» – men i realiteten driver de med systematiske forglemmelser.»