Annonse
04:00 - 28. januar 2011

Lar seg ikke forvirre av fakta

Regjeringen vil hente den abdiserte lærer inn i lederrollen igjen. Men baseskole-trenden er seiglivet og finner mye støtte i skolebyråkratiet.

Overhøres: Doktorgradsstipendiat Erlend Vinje (bildet) offentliggjorde nylig tall som viser at flertallet av lærerne i Oslo-skolen foretrekker klasseromsskoler. Men lærernes faglige vurderinger overhøres, skriver Gro Elisabeth Paulsen. Foto: Siv Dolmen
Annonse

Sist helg uttalte forsker Thomas Nordahl til NRK at skolen har satset på reformer som ikke virker. Baseskoler og aldersblandede grupper gir dårligere læringsresultater. Kunnskapsminister Kristin Halvorsen avviste kritikken og hevdet at slike eksperimenter tilhører gårsdagens skolepolitikk. Hun må ha oversett at mange kommuner fortsatt bygger baseskoler, og at trenden brer seg når barnehagene blir en integrert del av grunnopplæringen. Debattene om baseskoler og basebarnehager har visse fellestrekk som belyser det bakenforliggende pedagogiske og økonomiske rasjonale. Mye tyder på at konseptet er et pedagogisk eksperiment vedtatt av pedokratiet.

Doktorgradsstipendiat Erlend Vinje offentliggjorde nylig tall fra en undersøkelse som viser læreres syn på skoler med åpne løsninger. Hele 81 prosent av de 1687 spurte lærerne i Oslo-skolen vurderer klasseromsskoler som det beste pedagogiske alternativet. Problemet er at lærernes faglige status er svekket, og deres vurderinger overhøres.

 

Lese mer?

ALLEREDE ABONNENT?
ABONNEMENT
Fra kr 39,-
per uke ved kjøp
av 12 mnd abonnement
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Du får alt stoffet som er i papiravisen, egne saker kun på nett, eAvis og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse

Les om hvordan vi behandler dine personopplysninger

Vi anbefaler deg å lese personvernerklæringen og sette deg inn i hvordan vi behandler dine opplysninger. Den vil gi deg bedre oversikt over og kontroll på hva som brukes og lagres av dine persondata. Du finner all informasjon her.

Mer fra Ideer

1 av 5 heltidsstudenter jobber så mye at det går ut over den tiden de bruker på studiene.
Selv om argumentet er upedagogisk, er det kanskje taktisk.