Annonse
04:00 - 29. oktober 2010

"Jeg elsker deg"

Einar Gelius får som ventet ikke mye applaus for sitt prosjekt. Men hva er egentlig så galt med det han gjør?

Syndefallet: Det er faglig provoserende å lese Sex i Bibelen og vite at Oslos selverklært kåteste prest er utdannet fra mitt eget teologiske fakultet, skriver Jone Samuelsen. Hendrick Goltzius: Syndefallet (1616)
Annonse

Einar Gelius har utgitt Sex i Bibelen for å opplyse folket og frigjøre oss fra skyld og skam til et bedre sexliv. Hans grep er å samle sammen en rekke tekster fra Bibelen som han mener handler om sex og kåthet, og dele dem i de gode tekstene (der det er kåthet og glede) og de dårlige tekstene (der det er overgrep og vold). Presten vil vise at Bibelen er høyaktuell i vår tid dersom vi bare leser den riktig og med et åpent sinn. Den representerer nemlig hele skalaen av menneskelig levd liv, fra godt til ondt, fra deilig sex til grusom krig, og seksualiteten som sådan er intet mindre enn en gudegave.

Er det ikke slik at Gud skapte Eva og Adam til umiddelbart å ha sex, med en klar ordre om å fylle opp jorden og legge den under seg? Og står det ikke i Ordspråkene at vi skal «fryde oss i elskov» og «beruse oss i kjærlighet»? spør Gelius retorisk. Seksuell praksis og ekteskapslignende forhold kan til og med brukes som metafor for kvaliteten på menneskenes relasjon til Gud. De lydige og gudfryktige kan lignes med Guds brud, de ulydige og falne med Guds utro tjenerinne, og Salomos Høysang er en eneste lang hyllest til erotisk (og tragisk?) kjærlighet mellom kvinne og mann, sier Vålerengas egen mann.

Hvis sex er en god ting i Bibelen, hvordan kan det da ha gått så galt med kirken i Vesten? Hvordan har en asketisk kirkelig tradisjon vunnet frem, en tradisjon som har svartmalt «det vakreste og fineste» ved det å være menneske, spør Gelius. Han peker på to forhold: kultur og lesestrategi. På den ene siden lever fortidens patriarkalske kulturer videre in disguise i asketiske kristne tradisjoner. Krig, kvinneundertrykkelse og voldtekt som omgangsform lever videre i sublimert form i kirkens nervøse kontroll av kropp og sex, og ytrer seg overfor ungdommen som «verdt å vente»-kampanjer og idealisering av det livslange monogame ekteskapet. På den andre siden har vi dårlige lesninger som repeterer disse verdiene fordi premisset for tolkning, ifølge Gelius, vedblir å ligge i gamle bekjennelsesskrifter fra oldkirke og renessanse og ingen tør å se på tekstene med nye øyne i en frisk, moderne kontekst.

Lese mer?

ALLEREDE ABONNENT?
ABONNEMENT
Fra kr 39,-
per uke ved kjøp
av 12 mnd abonnement
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Du får alt stoffet som er i papiravisen, egne saker kun på nett, eAvis og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse

Les om hvordan vi behandler dine personopplysninger

Vi anbefaler deg å lese personvernerklæringen og sette deg inn i hvordan vi behandler dine opplysninger. Den vil gi deg bedre oversikt over og kontroll på hva som brukes og lagres av dine persondata. Du finner all informasjon her.