Annonse

Annonse

Portalen

Kalender

Fra Morgenbladets debatt- og foredragskalender
fre 08.09.2017
19:00kåkå Sting Nere

Digital læring eller digital demens? Temadager på KÅKÅ om skolepolitikk

Vi inviterer til å finne svaret på om våre barn og unge egentlig blir smartere med digital læring.

Hva er galt med skolen og skolepolitikken? Temauke på KÅKÅ 6-8. september 

Fredag kl 19.00 spør vi – Digital læring eller digital demens?

Vi inviterer til å finne svaret på om våre barn og unge egentlig blir smartere med digital læring. Eller er det snarere slik at vi ukritisk og uten nok kunnskap tar i bruk digitale hjelpemidler i barnehage og skole? Måten norsk skole digitaliseres på er svært omdiskutert. Hvordan er det gjort i Norge? Kan det gjøres bedre? Kan det bli verre?

DELTAGERE

Innleder er professor Rune Johan Krumsvik. 

Deltagere forøvrig i debatter er Simen Spurkland (mattelærer med sterke meninger om digitale læringsplassformer) og Simon Malkenes (lærer og skarp meningsytrer).

 

Pris: 100, 50 til studenter og uføre

Kjøp billetter HER eller i døren fra kl. 18.00

 

Over tre dager med fire arrangementer ser KÅKÅ kritisk på skolen og skolepolitikken. Har politikerne og byråkratene for mye skolemakt? Er skolen designet for jenter på bekostning av guttene? Nedvurderes det praktiske i skolen? Er norsk skole en digital sinke? Er digital læring i skolen et framskritt eller er det snarere snakk om et storstilt forsøk på å utbre digital demens? «Superlærer» Håvard Tjora kommer, sammen med flere av landets fremste skoleforskere, samfunnsdebattanter, lærere og politikere.

Stortingsvalget foregår rett etter temauka, mandag 11. september. Skole og utdanning er sammen med helse de to viktigste og dyreste postene på statsbudsjettet. Det handler om ungene våre og samfunnets framtid, om utdannelse og skolens dannelsesoppdrag, om god bruk av fellesskapets ressurser. Norsk skole har på få år vært gjennom en omfattende lærerstreik, det har vært voldsom oppmerksomhet om PISA-tester og tiltagende målstyring av skolen. Språket i skolen virker til å være byråkratisert langt inn i klasserommet. Elevene er sykere og mer deprimerte, også lærerne sliter mer med motivasjonen. Digitaliseringen av skolen er svært omdiskutert. Og hvorfor henger egentlig guttene etter jentene – eller gjør de det? Så mange store spørsmål, så viktig med gode svar.

Vi har et ideelt motiv for våre medborgere og vårt publikum for denne temauka på KÅKÅFå frem mest mulig av sannheten om norsk skoleutvikling og skolepolitikk. Vi vil be alle våre deltagere om å prøve å se med lærerens og elevenes blikk.