Debatt

Maria Magdalena var religionsstifter

«Det er høyst besynderlig at professor emeritus Skarsaune vil komme meg i møte med en feilslutning.»

RELIGION

Professor emeritus Oskar Skarsaune, avviser min påpekning av at Maria Magdalena og de andre kvinnene i det nye testamentet ble anonymisert og gjort til synderinner som historisk feilaktige. Jeg må påpeke at det er Skarsaune som bygger sine synspunkter på forhold som er historisk feilaktige.

Selvfølgelig har ingen av oss innsyn i Gregor den stores intensjon og mening, men det var hans ord, i det som senere er omtalt som homilie 33, holdt i kirken San Clemente i Roma år 591, som gjennom hele middelalderen ble brukt som referanse for å identifisere tre ulike kvinner i Det nye testamentet, og for å tilskrive Maria Magdalena en fortid som synderinne: Denne kvinnen, som Lukas kaller den syndefulle, og som Johannes kaller Maria (fra Betania), er den sammeMaria som Markus omtaler som den syv ånder fór ut av.

Som den syndefulle skjøgen som Jesus selv hadde tilgitt fikk Maria Magdalena en høy posisjon i middelalderlegendene, både i Legenda Aurea og en rekke andre helgenlegender. Poenget er at det ikke finnes kildegrunnlag for en slik fremstilling i Det nye testamentet. Der er Maria Magdalena den første som møtte den oppstandne, den første han viste seg for, og den første som formulerte kristendommens store mysterium.

Til og med Vatikanet vedgikk i 1969 at kirkens fremstilling av Maria Magdalena som synderinne var kildemessig feilaktig. Det er følgelig høyst besynderlig at professor emeritus Skarsaune vil komme meg i møte med en feilslutning. Det er ikke som den vakre synderinnen i middelalderlegendene hun fortjener en plass. Hun fortjener nettopp en plass som disippel, forkynner og religionsstifter. Maria Magdalena og de andre kvinnene i Det nye testamentet er ikke hverken jomfruer eller synderinner, de hadde helt sentrale roller i urkristendommens tilblivelse.

Kristin Brandtsegg Johansen
Forfatter av boken Maria Magdalena. Disippelen Jesus elsket.

Mer fra Debatt