Debatt

Eksperiment i det stille

«Vi utdanner lærere som mangler kompetanse for å ivareta skolens brede samfunnsmandat.»

SKOLE

Det var med stor interesse jeg leste Ole Briseids bekymring for skolen i Morgenbladet 4. april. Skolen har et stort og bredt samfunnsmandat gjennom opplæringsloven. Briseid uttaler at vi tar vare på bare en liten del av det gjennom den måten Pisa styrer innholdet og fokus i skolene. Han viser til tre perspektiver på hva utdanning skal tjene til: Utdanning for arbeidslivet, for oppfostring og for overlevelse.

Også jeg som arbeider på en høgskole som driver med lærerutdanning har merket «markedsbølgen» som Briseid beskriver. Mindre fag som ikke er Pisa-fag reduseres, og oppfostring og overlevelse blir marginalisert. Vi utdanner nå lærere som på mange måter mangler kompetanse for å ivareta skolens brede samfunnsmandat.

Vi som arbeider med utdanning av lærere som skal undervise i kunstfag, ser at kunstfagmiljøer legges ned og kvaliteten forringes. Lærere utdannes etter modeller som fører til smale faglige utdanninger, med lite rom for de mindre skolefagene.

Et omfattende eksperiment i skolen skjer i det stille, og Briseids innspill er et varsku-rop. Også lærerutdanningsinstitusjoner er en del av det store eksperimentet. Grunnleggende verdier i skolen og samfunnet er i endring. Briseids forundring over fraværet av opposisjon og protester med de store endringer som skjer er tankevekkende.

Geir Salvesen
Førstelektor i musikk, HBV

Mer fra Debatt