Debatt

En koffert full av distinksjoner

«Eia lanserer prisoppgaven på en måte som får Bourdieus teorier til å skinne.»

ELSTERS UTFORDRING

Lanseringen av Harald Eias prisoppgave om Pierre Bourdieu er en gedigen sosial iscenesettelse. Sosiologen og komikeren Eia presenterer prisoppgaven sammen med Norges mest kjente akademiker, Jon Elster, på Bristol.

Eia og Elster sitter i hver sin Chesterfield-stol med ett glass Chablis. Stedet, som ifølge dets hjemmeside tar deg tilbake i tid, markerer tilhørighet til en privilegert gruppe menn som kan sitte i ro og diskutere politikk og samfunn. At La distinction, som er oppe til diskusjon, er på originalspråket og i en masseprodusert pocketversjon vitner også om de rette distinksjonene.

Eia mener at Bourdieus teorier er et luftslott. Han etterlyser klare og tydelige svar på hva som menes med ubevisste strategier og funksjonalistiske forklaringer i Bourdieus arbeid. Likevel lanserer han prisoppgaven på en måte som får Bourdieus teorier til å skinne.

Eia får vist for Morgenbladets lesere at han blir tatt på alvor av en anerkjent forsker, samtidig som han er i en posisjon til å la komikeren tre fram. Han har en koffert med kontanter som deles ut til den som kan gi to absolutte svar på arbeidet til en fransk tenker. En koffert med penger fører tankene til hvitvasking, en forflatet underholdningskultur og materialisme. Det hjelper ikke at Eia forsikrer leserne om at dette er langsomme penger, resultat av hans hardtarbeidende innsats som komiker og sosiolog.

Etter den umiddelbare følelsen av forfriskning og latter oppstår ubehaget, fordi hele opplegget vitner om maktutøvelse. Leken med distinksjonene sikrer Eias posisjon som en med makt til å definere hva som er kult, morsomt og smart og hva som er ukult, trivielt og dumt. De som ikke er innforstått med Eias lek med distinksjoner kan bli et uinnvidd publikum. De kan oppfatte hele scenarioet på Bristol som forvirrende og dermed føle seg utestengt fra konkurransen.

Den utilsiktede virkningen kan være at mange kloke hoder uteblir fra konkurransen. Og dét må jo være en ubevisst strategi, selv for komikeren og sosiologen Eia.

Kaja Hegg

Sosiolog

Mer fra Debatt