Debatt

Pasientansvar forutsetter forskningsbasert kunnskap

«Det er et hav av metoder – det gjelder å kunne velge de rette.»

PSYKOLOGUTDANNINGEN
Hovedargumentet for at det brukes tid og ressurser på å gi psykologene forskningsbasert og metodekritisk undervisning, er at det fremmer moralsk integritet og intellektuell uavhengighet. Mangler disse elementene, vil det være utfordrende å ta ansvar for etisk og faglig forsvarlig behandling.
    Kai Leitemos kronikk 5. april har avfødt en hale av kritiske kommentar fra psykologene selv. Men det fins også gode moralske, pedagogiske og historiske begrunnelser for at evidensbasert undervisning bør ha en så sentral plass i psykologutdanningen.
    Tanken om at universitetsprogrammene skal ta utgangspunkt i lærernes egen forskning er gammel. Enheten mellom forskning og undervisning og nær kontakt mellom studenter og lærere, ble en forutsetning for å lykkes ved Universitetene. At undervisningen har et forskningsbasert innhold innebærer at studentene lærer seg å forholde seg reflektert og kritisk til det faget de skal utøve. Studentene lærer å tolke resultater av studier og analyser for så å kunne vurdere kvalitet og relevans.
    En forskningsbasert læringsprosess betyr at studentene får erfaring med og deltar i forskning gjennom vitenskapelig praksis. Studentene får da erfaring med hvordan kunnskap produseres og vurderes. De får nok kunnskap til å nyttiggjøre og utvikle ny kunnskap. Gjennom den forskningsbaserte undervisningen lærer studentene å finne årsaken til at pasienter eventuelt ikke blir bedre av behandlingen de får.
    Vi vil at psykologene skal kunne yte behandlingstjenester som med stor sannsynlighet vil gjøre pasientene bedre. Det er et hav av metoder – det gjelder å kunne velge de rette. For å kunne gjøre det må psykologene kunne kombinere forskningsbasert kunnskap, klinisk ekspertise og pasientpreferanser. En praksis som baserer seg på disse prinsippene, gir psykologene forutsetning for å ta ansvar for høy kvalitet i helsetjenestene.

Ingvild Skinstad Fossum
Spesialrådgiver i Utdanningsavdelingen, Norsk Psykologforening

Mer fra Debatt