Annonse
06:12 - 18. januar 2013

Ingen enhetsfront

Annonse

DNA-SAMFUNNET

Morgenbladets debattredaktør Marit K. Slotnæs var i forrige ukes avis innom min kommentar om surrogati før jul. Jeg ytret meg der kritisk til surrogati, noe Slotnæs mener er «oppsiktsvekkende». Grunnen er at jeg «som selv er åpent homofil med dette standpunktet taler den homopolitiske lobbyen midt imot.»

Dette er pussig. Mener Slotnæs at fordi jeg er homofil, så skal jeg normalt støtte alle meninger eller ønsker andre homofile måtte ha? Gjelder den samme regelen heterofile?

Homofile har ulike syn på alle typer politiske spørsmål, inkludert slike som har en homopolitisk side. Selv partnerskapsloven og den felles ekteskapsloven hadde homofile ulike syn på.

Hvem Slotnæs sikter til med «den homopolitiske lobbyen», er jeg heller ikke sikker på. Noe syn på surrogati finnes ikke verken i arbeidsprogrammet eller prinsipprogrammet til Landsforeningen for lesbiske, homofile, bifile og transpersoner (LLH).

Organisasjonens leder, Bård Nylund, har så vidt jeg vet heller ikke flagget noe krav om at surrogati skal legaliseres. Han har derimot støttet regjeringens arbeid for å finne juridiske løsninger for barn som allerede er blitt til gjennom surrogati, og han har krevd likebehandling av homofile og heterofile par.

 

Frank Rossavik
Forfatter og kommentator
i Bergens Tidende og Morgenbladet

 
Du har nå lest en gratis smakebit fra Morgenbladet. Vil du ha mer godt lesestoff? Bli abonnent
Annonse

Toje leser De helliges leir mest som et oppgjør med selvforaktende idealister. Dette er ganske utrolig.
DAB er kringkasting akkurat som FM, og må ikke forveksles med internettradio.
At noen så kaller meg terrorist, kan jeg leve med, selv om det ikke er sant.
«Nasjonalmuseet avhender ikke kunst, som private samlere.Vårt forvaltningsoppdrag strekker seg langt inn i fremtiden.»
«Samfunnet frarøves en viktig kontrollmulighet for å avverge justismord.»
«Frykten for at Norge skal være utsatt for feilinformasjon og løgner i russiske medier er overdrevet.»
«For å utkonkurrere den tradisjonelle vevevirksomheten på 17–1800-tallet, så måtte det en mekanisk vevstol til.»
«Det å angripe sin egen befolkning med illegale våpen og beleire sivile områder, slik som i Madaya, er krigsforbrytelser.»
Hvor har vi støtt på en slik retorikk før? Om jeg ikke husker feil, var det i George Orwells roman 1984.
«LCP burde i prinsippet gjelde alle gamle skrøpelige i hjem eller sykehjem.»
Vi føyer oss lydig til de politiske og sosiale prosjektene lansert av de som kom før oss.