Annonse
13:51 - 01. desember 2011

Opera utenfor Oslo er synlig, men utydelig og kastrert

Annonse

Kulturpolitikk

Knut Olav Åmås etterlyser synlighet og tydelighet fra Norsk Kulturråd i sist utgave av Morgenbladet. Han etterlyser avansert og spenstig kulturpolitisk tenkning i et angivelig kunstnerstyrt kulturråd.

I det samme Morgenbladet leverer Magnus Andersson en anmeldelse av Bergen Filharmoniske Orkesters fremføring av Wagners Siegfried. En vellykket konsertant fremføring beskrives som en kastrert tolkning av Wagners idé om Gesamtkunstwerk, og stiller spørsmålet om «hvorvidt Wagner overhodet hører hjemme utenfor en operascene, og dessuten i Bergen hvor det til tross for imponerende aktivitet fra Den Nye Opera ikke akkurat bugner med operaforestillinger». Konklusjonen er «Vellykket kastrering», på bakgrunn av kunstnerisk kvalitet på orkester og sangerne.

Bergen har gjennom 30 år hatt kontinuerlig, profesjonell produksjon av opera. Siden 1982 har Opera Bergen produsert 99 operaoppsetninger – en rekke av dem Norge/Skandinavia-premierer. I samarbeid med BFO, Stavanger Symfoniorkester, internasjonale orkestre og regionale frilansere. Fra debuten på Massenets Manon i 1982 til Macbeth i 2009 er 45 av produksjonene satt opp i Grieghallen – byens kulturelle storstue – et hus med fantastisk akustikk, og som egner seg godt til store operaproduksjoner til tross for behov for teknisk fornyelse. Internasjonale toppsolister har vært engasjert: Elena Zelenskaya, Anna Samuil, Ning Liang og Gustavo Porta, samt dirigenter som Rafael Frübeck de Burgos, Carlo Felice Cillario, Aldo Ceccato og våre egne Per Dreier og Anne Randine Øverby.

Opera Bergen var med sin sommeropera på Bergenhus Festning i 1995 først ute i Norge med utendørs opera, og har utforsket og tatt i bruk ulike arenaer for regional operaproduksjon – fra ærverdige DNS til en gammel fabrikkhall og en moderne flyhangar! Opera Bergen har gjennom anmeldelser i internasjonal fagpresse blitt en synlig aktør i internasjonalt operakunstliv. Med regional forankring og internasjonal orientering har Opera Bergen utviklet produksjonskompetanse, publikum og interesse for operakunstarten i Vestlandets hovedstad. 30 år og 99 egenproduksjoner har gjort Opera Bergen til en betydelig og synlig størrelse i norsk (opera)kunstliv, og det har bugnet med operaforestillinger i Bergen!

Denne vitaliteten minimeres og kastreres nå gjennom konsekvensene av en statlig styrt omstrukturering av opera utenfor hovedstaden. En omstrukturering som ikke tar regional kunstproduksjon inn i sine organisasjonsmodeller, og en politisk styring som samtidig stopper all tilførsel av offentlig midler til regional egenproduksjon, også fra Norsk kulturråd.

Kulturrådet er kunstnerstyrt, og skal fatte sine tildelingsvedtak på kunstnerisk grunnlag, vurdert av fagutvalgene. Rådet har tre fagutvalg knyttet til ordninger en fri operaprodusent kan søke på; utvalg som ikke besitter kompetanse på kunstarten opera, som er noe annet enn musikk, teater og dans hver for seg. En kunstnerisk kvalitetsvurdering på en operasøknad må dermed lide av mangel på kompetanse. Hvordan kan dette misforholdet synliggjøres når det ikke er mulig å påklage «kunstneriske kvalitetsvurderinger» som er kulturrådets mantra for sin disposisjon av 1,3 milliarder offentlige kroner? En slik nødvendig tydelighet tilsløres gjennom Aasheims ellers så synlige powerpoint-foredrag.

Anderssons tittel «Vellykket kastrering» kunne neppe vært bedre, med smak av kirurgisk, kjølig presisjon. Utsagnet brukt på operakunstens vilkår utenfor hovedscenen i Bjørvika er treffende. Opera utenfor Oslo er kastrert, men gjennom opprettelsen av en topptung ny organisasjon i Bergen uten egenproduksjon er den synliggjort i en slik grad at det blender politikere, journalister og kunstkjennere. Kastreringen innebærer – i kunstverdenen som i dyrelivet – at formering, vekst og videreføring av det skapende blir umulig.

Det er ikke synlighet det mangler på, men tydelighet på i hvilken grad kunsten skal styres politisk og organisatorisk fra sentralmakten.

Kristin Knudsen

Styreleder i Opera Berger

Du har nå lest en gratis smakebit fra Morgenbladet. Vil du ha mer godt lesestoff? Bli abonnent
Annonse

Les om hvordan vi behandler dine personopplysninger

Vi anbefaler deg å lese personvernerklæringen og sette deg inn i hvordan vi behandler dine opplysninger. Den vil gi deg bedre oversikt over og kontroll på hva som brukes og lagres av dine persondata. Du finner all informasjon her.

Mer fra Debatt