Debatt

Postmoderne individualisme II

Dialektikk

I sitt innlegg i Morgenbladet 10. juni reiser Jørgen Flatabø to relevante innvendinger mot min omtale av boken Opplysningens dialektikk. Innvendingene er som følger:

a) Jeg avskriver Adornos og Horkheimers kritikk av modernismen som passé, og med dette avskriver jeg «historiens relevans».

b) Den postmoderne individualismen er ikke vesensmessig annerledes enn modernismens individualisme, for fleksibilitet og foranderlighet var også trekk ved det moderne subjektet.

Til a): Det er ikke riktig å si at jeg avskriver Adornos og Horkheimers kritikk. Det jeg sier i min omtale er at det ikke er trusselen om mekanisering og tilstiving som er stedet der skoen trykker for det postmoderne mennesket, men kravet om fleksibilitet. Jeg spør deretter videre om det innenfor det teoretiske rammeverket til Adorno og Horkheimer kan være mulig å tenke den flytende senmoderniteten som en utvikling mot en enda mer totalitær tilstand. Grunnen til dette er at det postmoderne individet blir pålagt å dra hele sin personlighet inn i samfunnets produksjonsprosess. Men med dette skulle tvert imot Opplysningens dialektikk være skremmende aktuell.

Til b): Er den postmoderne individualismen spesiell? Enhver samfunnsstruktur både hviler på og produserer sin personlighetsstruktur. Samfunnet har endret seg radikalt de siste 30 år fra et industrisamfunn til et kunnskapssamfunn. I dette samfunnet blir individet tvunget til å bruke seg selv som referansepunkt i sitt livsprosjekt fremfor å ha mulighet til å rådføre seg med tradisjonens visdom. Mantraer om selvrealisering og livslang læring (les: livslang forandring) er vel og bra som muligheter. Når dette imidlertid blir tvang og minimumskrav for i det hele tatt å henge med i samfunnet, kan man kanskje si at dette er en vesensmessig ny type individualisme. Og denne kan i tråd med Adorno oppfattes som totalitær, på samme måte som den grenseløse ørkenen kan være et verre fengsel enn selv den trangeste celle.

Lars Petter Storm Torjussen

Oversetter av Opplysningens dialektikk

Mer fra Debatt