Debatt

Traaviks pimpfaktor

Bistand

I forrige utgave av Morgenbladet evaluerer Morten Traavik fire store humanitære organisasjoners kommunikasjonskampanjer. Det hele skjer innenfor rammene av en anmeldelse. Vi blir gitt en såkalt «pimpfaktor». Denne pimpfaktoren skal fortelle noe om hvorvidt budskapet blir overskygget av bruken av kjendiser og annen staffasje. Det hele faller beleilig sammen med at han lanserer en musikkvideo knyttet til sitt veldedige fond «Pimp my aid worker». Det er i og for seg greit at Morgenbladet lar Traavik drive lanseringsjournalistikk av sitt eget prosjekt ved å angripe oss. Det er også viktig at det skapes debatt om bistandsaktørenes kommunikasjon. La oss også, i hvert fall i første omgang, være så sjenerøse at vi aksepterer premissene for hans anmelderi.

Kirkens Nødhjelp får pimpfaktor 8. Vi har ifølge Traavik laget en regissert kampanje, og lagt ordene i kjendisenes munn. Han anbefaler ingen å la seg lure: «De vet hva de gjør», sier Traavik om vår kampanje. Vi tar det siste som en tillitserklæring, og takker for komplimenten.

Hvis vi nå går til premisset for Traaviks karaktersetting: kommer budskapet i bakgrunnen? Vel, for oss er det et empirisk spørsmål. Vi har testet filmene på ulike grupper, og fått en serie med tilbakemeldinger fra ulikt hold etter at kampanjen ble lansert. Så langt er tilbakemeldingen motsatt av Traaviks: tematikkene trigger folk til å stille oppfølgingsspørsmål om selve innholdet.

Anmeldelsen til Traavik kunne blitt langt mer spennende hvis vi ble gitt karakter for hva vi prøver å oppnå. Det er jo god anmelderskikk å ta utgangspunkt i det som er avsenders intensjon. I og med at det er tydelig formulert, burde det ikke by på de samme utfordringene som man for eksempel strever med i møte med kunstnere.

Mens de tre andre kampanjene har et formål om å samle inn penger til tradisjonelle bistandsprosjekter, inviterer Kirkens Nødhjelp til dugnad for å påvirke vår tids viktigste politiske beslutninger. Her kunne Traavik bidratt til en spennende debatt mellom bistandsaktørene, men dessverre endte det med en litt sleivete analyse av virkemidler.

Sindre S. Tollefsen Leder i seksjon for media og kampanje, Kirkens Nødhjelp

Mer fra Debatt