Debatt

Hærwerk ?

Ytringsfrihet

For meg var det et sterkt sunnhetstegn og et klart signal på at en av demokratiets sentrale verdier, nemlig evnen og viljen til selvrefleksjon, var rotfestet i Forsvaret ved at det kunne åpne opp for kunstneriske intervensjoner gjennom prosjektet Artist in Residence 2010 ved Forsvarsmuseet.

Når nå deler av Morten Traaviks planlagte Hærwerk-serie er helt og delvis stoppet etter påtrykk fra Forsvarets øverste ledelse er et viktig demokratisk prinsipp truet. Ingen faglig begrunnelse er gitt kunstneren.

Sterke signaler blir sendt ut til omverdenen fra Forsvaret i et land som ønsker å fremstå, og som fremstår i mange sammenhenger, som ledende i demokratisk tankegang og tro på dialog og meningsutveksling som metoder frem mot bedre samfunnsmekanismer og demokrati.

Dette gjør meg bekymret. Og flere med meg.

Ut fra begrensningene innen Artist in Residence-ordningen (AIR) er det betimelig å spørre om ikke Forsvarsmuseet skal kunne ta opp problemstillinger og reflektere rundt egen virksomhet.

Paradoksalt nok slår Forsvarsdepartementet selv fast følgende i Stortingsmelding nr. 33 «Kultur å forsvare: Om kulturvirksomheten i Forsvaret frem mot 2020»: «Som etatsmuseum er Forsvarets museer i en spesiell situasjon i forhold til de fleste av Norges øvrige museer. For et museum under militærmakten, er det bl.a. viktig at det er bevisst sin rolle som kultur- og tradisjonsbærer og fremstår som en institusjon publikum kan ha tillit til. For at museene skal sikres en fri stilling som kritiske og viktige samfunnsinstitusjoner, er det avgjørende å ha avstand til de bevilgende myndigheter. Dette omtales som det såkalte «armlengdes avstand-prinsippet.»

Som initiativtager og faglig ansvarlig for prosjektet fikk jeg umiddelbar støtte av direktøren for Forsvarets museer, oberst Runar Gjerald, da jeg la frem ideen om AIR. Hvordan ordningen med en huskunstner skulle arte seg ble grundig gjennomgått i ledermøter med museets fagsjefer. En modig og kreativ militær museumsleder så potensialet og verdien av et slikt fritt og nyskapende prosjekt.

Denne uredde og visjonære innstillingen for å fremme Forsvarsmuseet som en viktig samfunnsaktør, burde heller premieres av hans overordnede enn å kritiseres og vingestekkes.

Et uuttalt press fra Forsvarsledelsen har tvunget frem avgjørelser som slår bena under Artist in Residence-ordningens grunnleggende intensjoner. Er armene for korte?

AIR har mottatt økonomisk støtte fra Kulturrådet, som ser prosjektet som en forlengelse av Kulturrådets vellykkede pilotprosjekt Museale forstyrrelser.

I tillegg til tolkninger og følelsesmessige reaksjoner kunstverkene i Traaviks Hærwerk-serie har invitert og skal invitere til, har Forsvarsledelsen lagt en ny dimensjon til prosjektet gjennom å rette offentlighetens oppmerksomhet mot en ledelse ute av takt med den offentlige diskursen i et moderne demokrati. Kan det være et tegn på lav selvtillit?

Selv sier Morten Traavik i intervju med NRK2 Aktuelt den 5. mai at han er mer bestemt enn noensinne på å fortsette samarbeidet med Forsvarsmuseet og gjennomføre Hærwerk #4 «Body Armour» og Hærwerk #5 «Apocalypse Norway» til høsten. Det er vi glade for.

I min tale ved lanseringen i mars av Artist in Residence og Hærwerk #1 «Honest John – Lets be Honest» kalte jeg Traavik en kunstkriger.

Det ser ut til å ha gått troll i ord.

Inger Astri Kobbevik Stephens

Utstillingsleder, Forsvarets museer, og faglig ansvarlig og prosjektleder, Artist in Residence

Mer fra Debatt