Debatt

Kjære Trondhjæm

Hasjrøyking

For to uker siden, 26. november, ble Morgenbladets etiker spurt om det er moralsk forsvarlig å røyke hasj vitende om at kjøpet støtter et mafiøst og voldelig næringsliv i den globale bransjen narkotikahandel. Etikeren svarer med at vedkommendes problemstilling er lite troverdig. Jeg mener at etikeren tar feil i denne antagelsen.

At leseren (alias Trondhjæm) lurer på hvordan han/hun kan forsvare å gi finansiell støtte til voldelig kriminalitet i utlandet ved en følt harmløs handling i sitt eget hjem, høres i mine ører oppriktig ut. Det faktum at denne problemstillingen har en global dimensjon gjør vel ikke drapene som begås rundt for eksempel det latinamerikanske narkotikamiljøet mindre reelle eller enkeltpersonens deltagelse som sluttforbruker mindre problematisk? Denne innsikten av medansvar er etter min mening det motsatte av det etikeren beskriver som «å nøytralisere enkle forpliktelser», og jeg synes etikeren burde ha tatt Trondhjæms motiver alvorlig.

La meg for argumentets skyld bytte ut det umoralske produktet med en annen luksusvare. Jeg får dårlig samvittighet av å kjøpe sjokolade fra Freia i stedet for Fairtrade. At barn misbrukes til arbeid på plantasjene, og at storimportører av kakao betaler en urettferdig lav pris, noen ganger i form av militært utstyr i stedet for konvensjonell valuta, hos afrikanske produsenter er dokumentert. Nå ligger problemet (tilsynelatende) utenfor min egen rekkevidde, men betyr det at min bekymring er realitetsfjern og at min dårlige samvittighet derfor må gjelde noe mer umiddelbart? At jeg bevisst utsetter meg for fedme og diabetes, kanskje, hjerteinfarkt og hva måtte min gamle mor synes om mitt sjokoladeforbruk?

Hvis Trondhjæm i stedet for å drikke et par glass rødvin spanderer seg en rev en lørdagskveld, hvem er det egentlig som er den «nærliggende skadelidende»? Samboeren sine gardiner? Lovteksten? Jeg kan tenke meg at en slik replikk vil få personen bak spørsmålet til å tenke: «Her snakker jeg om systematisk henrettelse i stor skala, og så får jeg dette som svar. Er hele verden (les: samfunnet) blitt fullstendig gal?» Klassisk eksempel på projeksjon, ja. Men, kjære Trondhjæm, hvis man ser på det store og hele, da er det kanskje ikke så viktig om noen mener at du bedriver ansvarsfraskrivelse.

Severin Zinöcker

Stipendiat

Mer fra Debatt