Debatt

Irans Dante?

Dante

Jan Inge Sørbøs anmeldelse av den persiske dikteren Hafez' I vinens speil i Morgenbladet 1. oktober, har fått tittelen «Irans Dante». Tittelen bygger ikke på noe annet, i den lange anmeldelsen, enn at Hafez var «samtidig» med Dante. Sørbø nevner at Hafez levde fra 1315–1390.

Å dermed si at han var «samtidig» med Dante (1265-1321) er omtrent like presist som å si at Ingvar Ambjørnsen er samtidig med Arthur Omre. Men det er mer problematisk enn som så. For Omre og Ambjørnsen deler mye av sin tid, sin epoke, sitt miljø – til tross for den store kronologiske avstanden. Men kan det sies om Dante og Hafez?

Selv om de skulle levd i nøyaktig samme dager, har vel ikke samtiden i protorenessansens Italia og i et Persia dominert av sjiaislam, Djengis Khan og Timur Lenk nok til felles til at innbyggerne er samtidige?

For hva deler mennesket når det er samtidig? Et klokkeslett, en tidsånd, en historikk? Er Dantes og Hafez’ poetikk og poesi beslektet? Det kunne Sørbø ha drøftet, siden han nå trekker inn den toskanske bråkmakeren.

Kanskje Hafez slett ikke er «Irans Dante». Kan han være Irans Petrarca? Eller rett og slett Irans Hafez? Ja, hvem skal kåres til «Norges Dante»?

Jon Rognlien

Dantolog og iranofil

Mer fra Debatt