Debatt

Men hva handlet boken om?

Anmelderi

Som leser bør man kunne forvente å få vite hva en anmeldt bok handler om. I Grethe Brochmanns anmeldelse av Cora Alexa Døvings bok Integrering. Teori og empiri, i Morgenbladet 8. mai, får vi isteden vite hva Brochmann selv mener er bokas feil og mangler. Dette er en effektiv måte «å drepe» en bok på, for hvem vil interessere seg for en bok så irrelevant at ikke engang anmelderen bryr seg om å forklare forfatterens intensjon? En anmelder står selvsagt fritt til å kritisere en bok, men kritikken bør ha en sammenheng med det forfatteren faktisk skriver om.

Brochmann skriver at det kanskje er urettferdig å be en sosiolog om å anmelde en bok som åpner med å spørre om integrering er blitt et metafysisk begrep. Hvorfor det? Ved samtidig å karakterisere bokas begrepsbruk som upresis og lite dyptpløyende, vil man som leser lett konkludere med at Døving forblir i metafysikken. Det Brochmann ikke skriver er at Døving faktisk gir en grundig innføring i ulik forståelse og bruk av begrepet integrering. Døving viser også hvordan begrepet integrering i mange sammenhenger anvendes som et catch all-begrep. Å karakterisere det som problematisk er ikke spesielt for Døving, og det er vanskelig å forstå hvorfor sosiologer per definisjon skulle finne dette problematisk.

Brochmann kritiserer Døving for å ha en problematisk holdning til offentlig debatt om det flerkulturelle samfunn. Når dagens parole lyder «vi må tørre å ta debatten», er dette nærmest en dødssynd. Men det Døving faktisk skriver om er problematiske sider ved den offentlige debatt. Hun problematiserer konsekvensene av den for nettopp integrering, og hun diskuterer andre strategier, også debattstrategier, for å oppnå bedre resultater. Vi stusser på hvorfor dette oppleves «forstyrrende» for en anmelder. Men selvsagt, i forhold til å gjøre en bok og en forfatter irrelevant fungerer det godt. Døving kan ikke styre debatter, men hun kan prøve å bevisstgjøre lesere på integreringsdebattens skjulte sider, slik at flere kan reflektere over egen praksis innen dette feltet. For oss synes det faktisk som en integreringsforskers faglige plikt.

Sissel Østberg

Høgskolen i Oslo

Berit Thorbjørnsrud

Universitetet i Oslo

Mer fra Debatt