Debatt

Ex.phil. for alle?

Ex.phil.

Mange snakker om Ex.phil. som et universitetsfag, men det gir stadig mindre mening i en tid der forskjellen mellom universiteter og høyskoler blir mindre og mindre. Det gir for eksempel liten mening å snakke om «universitetsfag» etter at Stjernø-utvalget viste at snart halvparten av sykepleierstudentene er universitetsstudenter. Hvordan skal innholdet i et fag som ex.phil. bakes inn i de korte, rammeplanbelagte profesjonsutdanningene?

Studentenes Landsforbund (StL) mener det er viktig å tidlig lære opp studentene i vitenskapelig metode, fagetikk og fagkritisk arbeid. Dette er viktige egenskaper å ha med seg når man kommer ut i et arbeidsliv som er i konstant endring. Tiden der man har samme jobb hele livet er forbi, og studietiden må forberede oss på et yrkesliv der vi vil bytte jobb oftere enn noensinne før. NIFU STEPs evaluering av kvalitetsreformen viste dessuten at bare rundt 30 prosent av studentene leser pensum kritisk og vurderende. Dette er urovekkende lavt, og vi tror at mer metode og fagkritikk vil gjøre studentene bedre i stand til å kritisk vurdere fagstoffet som de får presentert.

Om løsningen er å innføre ex.phil. i alle studier på landets høyskoler og universiteter er vi heller usikre på. Man kan for eksempel se på muligheten for å innarbeide kompetansen man skal få fra ex.phil. i alle fag i høyere utdanning. StL mener at institusjonene må ta sitt ansvar på alvor og gi studentene den utdanningen og kompetansen de trenger. Dette innebærer også å gjøre studentene til kritiske og reflekterte samfunnsborgere.

I universitets- og høyskoleloven står det at all høyere utdanning skal være basert på det fremste innen forskning, faglig og kunstnerisk utviklingsarbeid og erfaringskunnskap. StL mener det krever at studentene kan skille mellom synsing og vitenskapelig bevist kunnskap.

Kent Are Varmedal

Fag- og forskningspolitisk ansvarlig, StL

Øistein Svelle

Leder, StL

Mer fra Debatt