Akademia
Morgenbladet har i siste nummer trykket et leserbrev fra student Magnus Nystrand. Leserbrevet faller i to deler. Første del er et angrep på meg for mine «beske tirader mot den norske student. Professor Geir Lundestad begynner nærmest hver forelesning med å slå fast at norske studenter er lite arbeids- og lesevillig, lite oppvakte – rett og slett for sauer å regne.» Andre del består av en redegjørelse for hvordan og hvorfor studentene på Berkeley jobber mye hardere enn norske studenter.
Jeg burde vel egentlig takke Nystrand for at han gir en så konkret illustrasjon av det som er mitt hovedpoeng: at norske studenter jobber for lite. Jeg sammenligner slett ikke med Harvard. Det er lite interessant. Det er en verden norske universitet aldri kan nå opp til, men vi burde kunne klare å konkurrere med gode delstatsuniversitet i USA. Jeg begynner heller ikke hver forelesning med slike tirader, men jeg tar den manglende innsats opp særlig på første forelesning. La meg få nevne noen tilleggspunkter:
1) Jeg har selvfølgelig aldri sagt at norske studenter er «for sauer å regne». Selv for en frittalende nordlending er det å gå langt over streken.
2) De ordninger som Nystrand redegjør for på Berkeley, er alle utmerkede, men det er ingen grunn til å tro at norske politikere vil gi norske universitet slike rammevilkår. Det er høyst beklagelig. Det burde likevel ikke forhindre norske studenter fra å jobbe hardere.
3) Stadig flere undersøkelser viser at norske studenter jobber mindre enn 30 timer i uken med studiene. Evalueringen av mine egne kurs viser at over 50 prosent jobber mindre enn ti timer i uken med emnet. (De fleste studenter tar tre emner i semesteret.) Dette er tall studentene selv oppgir, så det er ganske sikkert maksimumstall. 72 prosent innrømmet faktisk at de kunne «godt jobbet mer med dette emnet gjennom hele semesteret.»
4) Lesere av Nystrands innlegg vil kanskje få det inntrykk at jeg har et dårlig forhold til mine studenter. La meg derfor få opplyse at ifølge siste evaluering av mitt hovedkurs Krig og konflikt: Stormaktene, Europa og verdensherredømme 1900 til i dag sa utrolig nok hundre prosent av studentene seg enig i at undervisningen «har vært engasjerende». (69 prosent helt enig, 31 prosent litt enig.) Jeg har nylig avsluttet undervisningen for dette semesteret. Alle tolv gangene fikk jeg applaus fra studentene ved avslutningen av forelesningene. Det er jo hyggelig. Jeg liker å undervise, særlig store grupper. Jeg er glad i studentene mine. Men jeg mener fortsatt at de leser for lite.
5) For ordens skyld bør jeg vel også opplyse at jeg kun har en bistilling på Universitetet i Oslo. Mine plikter er derfor høyst begrensede. Min hovedstilling er som direktør på Nobelinstituttet.
Geir Lundestad
Professor II i historie, UiO