Debatt

Besk, jeg?

Aka­de­mia

Mor­gen­bla­det har i sis­te num­mer tryk­ket et le­ser­brev fra stu­dent Mag­nus Ny­strand. Le­ser­bre­vet fal­ler i to de­ler. Før­s­te del er et an­grep på meg for mine «bes­ke ti­ra­der mot den nor­ske stu­dent. Pro­fes­sor Geir Lun­de­stad be­gyn­ner nær­mest hver fore­les­ning med å slå fast at nor­ske stu­den­ter er lite ar­beids- og le­se­vil­lig, lite opp­vak­te – rett og slett for sau­er å reg­ne.» And­re del be­står av en re­de­gjø­rel­se for hvor­dan og hvor­for stu­den­te­ne på Ber­ke­ley job­ber mye har­de­re enn nor­ske stu­den­ter.

Jeg bur­de vel egent­lig tak­ke Ny­strand for at han gir en så kon­kret il­lust­ra­sjon av det som er mitt ho­ved­po­eng: at nor­ske stu­den­ter job­ber for lite. Jeg sam­men­lig­ner slett ikke med Har­vard. Det er lite in­ter­es­sant. Det er en ver­den nor­ske uni­ver­si­tet ald­ri kan nå opp til, men vi bur­de kun­ne kla­re å kon­kur­re­re med gode delstatsuniversitet i USA. Jeg be­gyn­ner hel­ler ikke hver fore­les­ning med sli­ke ti­ra­der, men jeg tar den mang­len­de inn­sats opp sær­lig på før­s­te fore­les­ning. La meg få nev­ne noen til­leggs­punk­ter:

1) Jeg har selv­føl­ge­lig ald­ri sagt at nor­ske stu­den­ter er «for sau­er å reg­ne». Selv for en frittal­en­de nord­len­ding er det å gå langt over stre­ken.

2) De ord­nin­ger som Ny­strand re­de­gjør for på Ber­ke­ley, er alle ut­mer­ke­de, men det er in­gen grunn til å tro at nor­ske po­li­ti­ke­re vil gi nor­ske uni­ver­si­tet sli­ke ram­me­vil­kår. Det er høyst be­kla­ge­lig. Det bur­de li­ke­vel ikke for­hind­re nor­ske stu­den­ter fra å job­be har­de­re.

3) Sta­dig fle­re un­der­sø­kel­ser vi­ser at nor­ske stu­den­ter job­ber mind­re enn 30 ti­mer i uken med stu­die­ne. Eva­lue­rin­gen av mine egne kurs vi­ser at over 50 prosent job­ber mind­re enn ti ti­mer i uken med em­net. (De fles­te stu­den­ter tar tre em­ner i se­mes­te­ret.) Det­te er tall stu­den­te­ne selv opp­gir, så det er gan­ske sik­kert mak­si­mums­tall. 72 prosent inn­røm­met fak­tisk at de kun­ne «godt job­bet mer med det­te em­net gjen­nom hele se­mes­te­ret.»

4) Le­se­re av Ny­strands inn­legg vil kan­skje få det inn­trykk at jeg har et dår­lig for­hold til mine stu­den­ter. La meg der­for få opp­ly­se at iføl­ge sis­te eva­lue­ring av mitt ho­ved­kurs Krig og kon­flikt: Stor­mak­te­ne, Eu­ro­pa og ver­dens­her­re­døm­me 1900 til i dag sa utro­lig nok hund­re prosent av stu­den­te­ne seg enig i at un­der­vis­nin­gen «har vært en­ga­sje­ren­de». (69 prosent helt enig, 31 prosent litt enig.) Jeg har ny­lig av­slut­tet un­der­vis­nin­gen for det­te se­mes­te­ret. Alle tolv gan­ge­ne fikk jeg ap­plaus fra stu­den­te­ne ved av­slut­nin­gen av fore­les­nin­ge­ne. Det er jo hyg­ge­lig. Jeg li­ker å un­der­vi­se, sær­lig sto­re grup­per. Jeg er glad i stu­den­te­ne mine. Men jeg me­ner fort­satt at de le­ser for lite.

5) For or­dens skyld bør jeg vel også opp­ly­se at jeg kun har en bi­stil­ling på Uni­ver­si­te­tet i Oslo. Mine plik­ter er der­for høyst be­gren­se­de. Min ho­ved­stil­ling er som di­rek­tør på No­bel­in­sti­tut­tet.

Geir Lun­de­stad

Pro­fes­sor II i his­to­rie, UiO

Mer fra Debatt