Debatt

Lat­skap og lek i sko­len

Skole

Alfred Oftedal Telhaug anklager «den dominerende pedagogikken», og SV spesielt, for å overse «den menneskelige dovenskap» (Morgenbladet 8. februar). Onde SV-tunger vil kanskje hevde at kronikken mangler dokumentasjon, presiseringer, nyanser og den slags. Men da overser de nytten av å ha bena solid plantet i løse luften: Det er jo slik en får oversikt. Den som ikke ødelegges av detaljer hentet fra partiprogrammer, innlegg og avstemninger på Stortinget, vedtatte læreplaner, meningsmålinger, klasseromsforskning og andre empiriske bagateller.

Telhaug setter nærmest likhetstegn mellom «den dominerende pedagogikken» de siste tredve åra og «SV-pedagogikken». Takk Telhaug: Så kan SV-ere få følelsen av å ha oppnådd noe: Det lille partiet har hatt stor makt over et viktig fagfelt. Men dominansen har vært skadelig: SV-pedagogikken har havarert fordi den «ikke har tatt den menneskelige dovenskap med i betraktningen». La meg lansere en mulig forklaring: SV-ere, på grunn av alt sitt strev i valgkamper og i valgte verv, i tverrpolitiske bevegelser og aksjoner mot atomvåpen, for internasjonal solidaritet, for likestilling og miljøvern, for lønnsutjevning og folkevalgt styring av økonomiske kommandoposter, for innkjøp av ost, rødvin og fotformsko (pust og pes), har måttet ta det med ro i hvert fall på et samfunnsområde, nemlig skolen. Her har partiet satt dovenskap fremfor kunnskap.

Nå vil sikkert også Telhaug innrømme at det skjer noe i skolene. Men selveste lederen av Stortingets utdanningskomite, Høyres Ine Marie Eriksen Søreide, har avslørt følgende: Da grunnskolen ble utvidet til ti år fra 1997, «ble læringskravene senket. I stedet skulle det lekes» (Dagbladet 6.1.08). Søreide slo videre fast at Kristin Clemet «sjøsatte den første utdanningsreformen hvor hensikten var at elevene skulle lære mer». Skoleskipet satte kurs mot Kunnskapsland, ikke lenger mot Lekeland. Men fra 2005 har de rød-grønne, særlig SV, igjen vist at de «prioriterer lek fremfor læring». Søreide dokumenterer dette ved å sitere fra partiprogrammet til utdanningsministeren: «SV vil sikre lek som metode for læring.» Riktignok er lek nevnt i bare én av cirka 150 linjer i SVs skoleprogram. Mens det har rundt 40 linjer der ord som kunnskap, kompetanse, ferdigheter og opplæring er med. Men, setningen om lek står i et av de første avsnittene i programmet. Avslørende for SV! Og det styrker Telhaugs påstand.

Men det verste er jo at selv såkalte klasseromsforskere, erfarne lærere og utdanningspolitikere stadig påstår at trivsel og trygghet ikke trenger å stå i motsetning til faglig læring. Ja, de at leken kan ha en pedagogisk verdi. Den kan utvikle kunnskaper og ferdigheter knyttet til språk, tall, bilder, motorikk, evne til å forstå og følge regler, samarbeid med mer. Dette dilldallet bare bekrefter at Telhaug, Eriksen og andre har rett: SV og den «dominerende pedagogikken» har lenge seiret over de kreftene som vil ha anstrengelse og slit i skolen! Endelig er doven- og lekepedagogikken avslørt.

Theo Koritzinsky

Statsviter, lærerutdanner ved Høgskolen i Oslo og medlem i SV

Mer fra Debatt