Debatt

Litterær journalistikk

Olsson-skolen

Student Erik Martinius Klevmo demonstrerer ettertrykkelig i Morgenbladet 6. juli, at han ikke kjenner til sjangeren litterær journalistikk. Denne sjangeren kjennetegnes – blant annet – ved at den eksisterer. Det undervises til og med over sjangeren, og her hos meg er de to første resultatene av et Google-søk på termen «litterær journalistikk» pekere til kurs ved henholdsvis Universitetet og Høgskolen i Oslo.

Klenmos innlegg vrimler av påstander han ikke kan dokumentere og karakteristikker han ikke velger å underbygge, før han omsider ankommer en liste bestående av tre spørsmål. Jeg har ikke tenkt å svare på disse spørsmålene, for så høflig og lydig er jeg ikke. Jeg vil heller stille noen motspørsmål:

• Når det gjelder sammenligningen av MoHa med oppkast og Ultralyd med en brødskive:

Var dette alt du fikk med deg? Har du lest resten av anmeldelsen? Det står masse om musikken der. Lykke til!

• Om anmeldelsen av Helge Hurum og Svein Finnerud trio:

Var dette alt du fikk med deg? Begge disse utgivelsene er spesielle i den forstand at de er utgivelser av gammelt materiale fra NRKs arkiver. En skulle tro at dette hadde mest historisk interesse, men det viser seg altså for anmelderen å låte overraskende friskt. Og når jeg velger å supplere med informasjon om at denne musikken har gledet en som ikke i utgangspunktet har jazz som hovedinteresse for å illustrere at jeg mener utgivelsen er god, hvorfor er det provoserende?

• Angående spørsmålet om når en «dårlig kamuflert skrytehistorie fra Mono [ble] viktig for leserens forståelse av musikken på Turbonegers siste plate»:

Var dette alt du fikk med deg? Skrytehistorien er slett ikke kamuflert, og har til hensikt å kaste lys over Turbonegers selviscenesettelse som band, og ikke musikken på plata. Det er det andre deler av anmeldelsen som gjør. Jeg råder deg også her til å lese resten av artikkelen. Den er nokså god, om jeg får si det selv. Som anmelder kan jeg ikke ta hensyn til lesere som tror jeg skriver som jeg gjør fordi jeg ikke veit hva jeg driver med.

Svein-Egil Hatlevik

Musiker og anmelder

Mer fra Debatt