Debatt

En harry historie av Kåre Bulie

Debatten og "ekspertdommene" om mannebladene i Norge dukker av og til opp i norske medier. I det siste oftere enn på mange år. Morgenbladets skribent Kåre Bulie har virkelig lagt seg i selen, og tatt hele mannebladhistorien i Norge med seg til avisens lesere.

Jeg registrerer at Bulie skjærer alle norske manneblader over en kam, og inntar en nedlatende holdning til denne type blader og magasiner. Jeg synes imidlertid det er riktig at Morgenbladets lesere får noe mer nyansert informasjon.

Norge står nemlig her i en helt spesiell posisjon i Europa. Det særegne heter Vi Menn. Målt i forhold til innbyggertall er Vi Menn faktisk Europas største blad for menn. Som alle andre blader – og aviser – opplevde også Vi Menn en liten tilbakegang i 2005, men bladet selger altså 93 000 hver uke, og har 580 000 lesere. Dette fenomenet harselerer Bulie med, og henviser til forsidetitler som en dokumentasjon på at Vi Menn er en “parodi på seg selv”.

Det er grunn til å minne om at Vi Menn er flere ting. Vi er blant annet et reportasjeblad, og den type reportasjer det henvises til er også å finne i riksdekkende avismedier og deres medfølgende magasiner. Det spesielle med Vi Menn, er at alle våre reportasjer er skreddersydd for den vanlige mann i Norge. Vi Menn-leseren slipper å bla forbi en masse sider med uinteressant stoff, på jakt etter noe som passer for meg.

Det er riktig at “Vi Menn-mannen” ikke vanker på café og drikker kaffe latte, som for øvrig heller ikke brorparten av den norske mannlige befolkning gjør. Det er denne mannen vi når – hver uke. I vår portefølje befinner det seg i tillegg spesialblader for bil, båt, multimedia og fotball. Med åtte bil- og fire båtblader, som selges sammen med moderbladet, er Vi Menn dermed også størst både på bil og båt i Norge.

At jentene i Vi Menn får masse oppmerksomhet er naturlig, og lager man et blad for menn, så er jenter en naturlig del av konseptet – men det utgjør altså kun 3-4 prosent av “Vi Menn-pakka”. Engelske FHM, som i et par år har utkommet i norsk språkdrakt, får mye oppmerksomhet i Bulies artikkel. Stadig vekk omtales bladet som en megasuksess. Men det er grunn til å minne om at mens FHM selger 50 000 på en måned, så selger Vi Menn i samme periode rundt 360 000.

Ære være FHM og dens stab – de gjør en god jobb i sin verden, men en direkte sammenligning mellom FHM og Vi Menn blir faktisk feil. Vi Menn er mer enn bare et tradisjonelt “manneblad”. Vi er et seriøst helnorsk reportasjeblad for gutta, og det er 580 000 av oss. Bulie er helt klart ikke en av dem. Likevel bør han holde seg for god til å harselere med seriøs journalistikk, selv om det er på glanset papir.

Reidar Martinsen

Redaktør Vi Menn

Mer fra Debatt