Debatt

Et overgrep

Dere har en svært interessant artikkel i julaftennummeret om at to erfarne rektorer, Tor Helgesen på Tøyen og Inger Eger på Gamlebyen skole i Oslo, bruker fundamentalt ulike metoder for å fremme læring og integrering på sine skoler, som begge er dominert av minoritetsspråklige. Førstnevnte bruker morsmålslike klasser, sistnevnte blandete.

Ja, forskning viser at det er nødvendig å beherske morsmålet før du har tilstrekkelige forutsetninger for å beherske et annet språk. Men du kan ha to morsmål – være tospråklig. Det er ikke noe problem for barn å lære to språk parallelt, ja, noen makter sågar å bli trespråklige.

Og for meg er det her det butter. Det står ingenting om hvor lenge barna på disse skolene har vært i Norge. Jeg er overbevist om at noen av dem er født her, kanskje mange. Da må vår fremste oppgave være å sørge for at barna blir tospråklige fra begynnelsen. Det er først og fremst barnehager som vil fremme dette – norskspråklige barnehager som alle kan og vil benytte seg av.

Er barna mer eller mindre tospråklige, må det være en selvfølge at de blir satt i blandete klasser. Flott med morsmålsundervisning eller fagundervisning på morsmålet, eventuelt skrive- og leseopplæring på morsmålet – som loven nå foreskriver. Men å dele opp barna etter språk/etnisitet, er for meg et voldsomt overgrep, både mot barna og det samfunnet de skal ut i. Som det blir påpekt av May-Len Skilbrei, kan det til og med føre til at de får nye (morsmålslike) venner i klassen og slutter å være sammen med nabobarna. De ikke-norskspråklige barna lærer på den måten verken språket eller kulturen av de norske skolebarna – hvordan skal man da kunne oppnå integrering? For meg er det jo dette som er et opplegg for å skape fremtidige “gjenger” med lik etnisk bakgrunn.

Her i Bergen har vi et spesielt opplegg for nyankomne på Nygård skole, der de går et års tid eller så – i etnisk/språklig blandete klasser slik at de må bruke norsk fra første dag – til de kan fungere brukbart i en norsk klasse. Her vil de følges opp med de nevnte morsmålsaktivitetene. Jeg tror dette er et bra opplegg både for norsklæring og faglæring. Uten mye bruk av norsk hver eneste dag, helst i et norskspråklig miljø, vil mange aldri klare å lære språket engang, og enda mindre norsk væremåte. Og da hjelper det ikke om du kan morsmålet ditt og pensumet aldri så godt hvis du skal klare deg i dette landet.

Elisabeth Reehorst

Lærer for voksne minoritetsspråklige

Mer fra Debatt