00:05 - 10. juli 2020

Pandemiens presens

Fang Fangs Wuhan Diary sier oss mer om det kinesiske samfunnsklimaet enn om covid-19.

Rapport fra innsiden: Wuhan Diary skildrer pandemien slik forfatteren opplevde den fra sin leilighet i sentrum av byen. Foto: Aly Song / Reuters / NTB scanpix

Kina. Sjømatmarked. Covid-19. Det er omtrent hva mennesker i Vesten vet om Wuhan et halvt år inn i pandemien som plasserte byen på verdenskartet. Som med Hiroshima og Tsjernobyl har katastrofen lagt krav på stedsnavnet, og satt byen og dens innbyggere i skyggen. Ingen vet ennå hvor lang pandemiens konnotative halveringstid er.

Wuhan Diary skildrer pandemien slik forfatteren Fang Fang (f. 1955) opplevde den i sin leilighet i et boligkompleks for kunstnere og forfattere i sentrum av den nedstengte millionbyen. Boken består av 60 tekster publisert mellom 25. januar og 25. mars, og er like deler dagbok, blogg, uformell nyhetstjeneste og harmdirrende appell om at myndighetene må stilles til ansvar for fornektelsen og hemmeligholdet som bidro til spredningen av viruset.

Stengt konto. Fangs tekster ble opprinnelig publisert via de sosiale mediene WeChat og Weibo, og de mest populære innleggene skal ha oppnådd ti millioner treff i løpet av bare noen dager. Gjennom disse månedene ble hun hyllet og kritisert av sine lesere, og regelmessig sensurert av myndighetene. I februar ble Weibo-kontoen hennes stengt, og flere av tekstene på WeChat ble fjernet etter publisering. Av tekstene fremgår det at Fang ser sensuren som uunngåelig og til en viss grad nødvendig. I noen innlegg snakker hun direkte til sensorene; i ett spekulerer hun på om hun er blitt utsatt for Weibo-funksjonen som lurer brukerne til å tro at de har offentliggjort et innlegg når det i realiteten kun er synlig for dem selv.

Annonse