00:00 - 12. juni 2020

Skru av den digitale raserimaskinen, skriver Bernhard Ellefsen.

Skru av den digitale raserimaskinen, skriver Bernhard Ellefsen.

Daniel Radcliffe forsøker å frata J.K. Rowling legitimitet, og skyver samtidig debatten ut av argumentenes rike, skriver Bernhard Ellefsen. Foto: Ana Cuba / The New York Times

«Internetts løpende konkurranse i raseri, domfellelse og straff er blitt en uunngåelig del av livet akkurat nå.» Dette skrev journalisten Joshua Rothman i en øyeåpnende artikkel med tittelen «In Facebook’s Courtroom» i 2014. Selv om verden gir oss gode grunner til å være rasende, gjør dynamikken i sosiale medier at raseriet ikke bare blir en reaksjon på noe der ute i verden, men også – ofte – til et mål i seg selv.

Midt i et antirasistisk opprør som hverken USA eller Vesten for øvrig har råd til å tape (nok en gang), og en identitetspolitisk oppvåkning som setter etablerte progressive tankemønstre under konstruktivt press, står Rothmans presise observasjon frem som enda viktigere enn for seks år siden. Mens gatene i USAs storbyer har vært fylt av modige demonstranter de siste par ukene, har internasjonale avisers kultur- og boksider vært fylt av debatt om rasistiske eller på andre måter hatefulle strukturer i kulturlivet. Mye er berettiget og intellektuelt solid, men en del av utspillene viser også hvordan selv den mest velbegrunnede vrede taper kraft på å overta språket og analysenivået til den digitale raserimaskinen.

«Til alle som nå føler at deres opplevelse av bøkene nå er tilsmusset eller svekket, vil jeg si at jeg er lei meg for smerten disse kommentarene har forårsaket dere. Jeg håper virkelig at dere ikke fullstendig mister gleden ved disse fortellingene.» (New York Times, 7. juni) Det høres litt ut som noe man kan ha sagt om Hamsun etter Hitler-nekrologen i Aftenposten 7. mai 1945, bortsett fra at svært få mente at gleden ved Hamsuns fortellinger sto i fare. Men det er ikke Hamsun det er snakk om, det er J.K. Rowling, og ordene kommer fra skuespiller Daniel Radcliffe (som er blitt en av verdens mest respekterte unge scenekunstnere).

Annonse