13:42 - 09. juni 2020

Oppskriften på en god litteraturoffentlighet er enkel: Mer trykksverte, mindre Facebook, skriver Olaf Haagensen.

Oppskriften på en god litteraturoffentlighet er enkel: Mer trykksverte, mindre Facebook, skriver Olaf Haagensen.

Cathrine Krøger anmeldte Henrik Langelands roman Showtime! for Dagbladet - og siden har debatten gått. Foto: Terje Pedersen / NTB scanpix

For halvannen uke siden la Cathrine Krøger, litteraturkritiker i Dagbladet, ut en lenke på Facebook-veggen sin. Lenken var til hennes anmeldelse av Henrik Langelands roman Showtime!, som Krøger vurderer svært negativt og kaller en flopp. Terningkast to.

Dagen etter tok Knut Gørvell, salgs- og markedsdirektør i Cappelen Damm, forlaget som utgir Langelands roman, til motmæle i et innlegg publisert på Facebook. Gørvell gir Krøgers anmeldelse terningkast én og skriver blant annet: «Når [Krøger] er i slaktermodus, virker det som om dette er en personlig vendetta. Det er ikke bare boken hun misliker sterkt, det er forfatteren og, som man kan se i kommentatortråden under, forlaget er også skurker.»

I dagene som fulgte, kunne de med Facebook-konto og de nødvendige venne-forbindelsene følge en nokså forvirrende debatt spredd på flere tråder om Krøgers anmeldelse, litteraturkritikkens rolle og kommersialiseringen av forlagsbransjen – før debatten torsdag i forrige uke nådde den åpne offentligheten da Krøger og Gørvell møttes hos Dagsnytt 18 på NRK P2 for en åtte minutter lang prat som må ha vært vanskelig å forstå for dem som ikke allerede var kjent med de nødvendige Facebook-trådene.

Annonse