00:00 - 19. juni 2020

Ned i kaninhullet

Hilde Østbys bok om kreativitet har et blikk for alt det i vitenskapen som ikke er vitenskap.

Fenomenet mennesket: Med utgivelsen Kreativitet vil Hilde Østby finne punktet hvor tro og tanker, frihet og tilfeldighet konvergerer. Her: En mann drømmer seg bort ved Tverådalskyrkja i Breheimen i 1974. Foto: Paul A. Røstad / Dextra Photo / Norsk Teknisk Museum

Utgangspunktet for denne innholdsrike epistelen av en bok er forfatteren Hilde Østbys sykkelulykke oppe ved Akerselva et sted. Hun møtte bokstavelig talt veggen – eller lettere sagt brohodet – og måtte rekonstruere seg selv etter å ha blitt smadret. Det hele ender som et forsvar for det lekende menneske og dets arme hjerne. 

Østby fører et utmerket norsk språk som straks finner tilgang til det som ønskes formidlet. Hun krydrer det hele med festlige om enn noe manierte kapitteloverskrifter. Vi aner en dypere skrekk for ikke å underholde leseren, men det går bra med forfatterens stadige sideblikk til Alice in Wonderland (1862). Koblingen mellom Alice og Hilde kommer i stand som forventet.

Tankens frihet. Boken er nærmest en fortsettelse av Å dykke etter sjøhester som Østby skrev sammen med søsteren Ylva i 2016. Den gangen var det hukommelsens mysterier og funksjonsmåter som var temaet. Nå er det den menneskelige kreativiteten som står for tur. I forfatterens perspektiv er de to sakene nært beslektet. Man oppnår ikke det samme med streng disiplin og prikkfri organisering som med overskridelsenes, avlastningenes og frihetens gaver. 

Annonse