00:05 - 26. juni 2020

Hvit hval, svart røyk

Hvordan møte klimaendringene i litteraturen? For William T. Vollmann skjer det i form av et langt brev til fremtiden, der våre egne handlinger og holdninger kartlegges til minste detalj.

Samtidens energikilder: Forfatter William T. Vollmanns glupske nysgjerrighet fører ham blant annet til Japan i kjølvannet av atomulykken i Fukushima. Her: En kvinne som ble evakuert fra Minamisoma i Fukushima, screenes for tegn på kjernefysisk stråling i etterkant av ulykken i mars 2011. Foto: Kim Kyung-Hoon / Reuters / NTB scanpix

I romanen Moby-Dick av Herman Melville stanser forfatteren handlingen, slik han mange steder gjør, for å be leseren tenke over hvalfangstens usynlige ofre. Etter å ha beskrevet en tilfeldig mann som blir fanget av harpunlinen og drukner på havets bunn, påpeker fortelleren Ishmael hva som vil skje siden. Ingen hjemme i Nord-Amerika vil få vite om hendelsen, og det står ingen dødsannonse i avisene. Den druknede hvalfangeren er slettet fra arkivene. Det er som om han aldri har levd.

«For Guds skyld, vær sparsomme med lamper og lys!», anmoder Ishmael leseren like etterpå, «dere brenner ikke en gallon uten at det er utgytt mist én dråpe menneskeblod for den.» Energien som går til å lese boken om natten, har en stor og brutal kostnad som vi sjelden tar innover oss. Vi forstår at hval er krevende å fange og oljen vanskelig å utvinne, men når vi tenner et lys, er detaljene i energiproduksjonen glemt. Andre gjøremål og oppgaver går foran, og hvalfangerne forblir navnløse.

Carbon Ideologies av William T. Vollmann kan på mange vis leses som en oppdatering og litterær videreføring av Melvilles interesse for det vi ikke alltid evner å se.

Annonse