00:00 - 19. juni 2020

Den fremmede

Isabella Hammads oppsiktsvekkende kritikerroste Pariseren er en fintfølende og nysgjerrig debutroman.

I og utenfor fellesskapet: Palestinske Midhat Kamal i Isabella Hammads debutroman havner i Paris i 1914. Her ser vi Victor Hugo Avenue, 1910. Foto: Photo12 / Universal Images Group / Getty Images

I 1914 befinner palestinske Midhat Kamal, hovedpersonen i Isabella Hammads usedvanlig ambisiøse, nesten 600 sider lange debutroman Pariseren, seg i Montpellier. Han er langtidsgjest hos antropologiprofessor Frédéric Molineu og hans datter Jeannette. Etter å ha foretatt den lange reisen fra hjembyen Nablus til Frankrike for å studere medisin og dessuten unnslippe militærtjeneste i den osmanske hæren, er det duket for fest i det franske vertskapets hjem. En tjener viser vei til et bugnende koldtbord i hagen, og på oversiktstavlen for bordplassering er Midhats navn stavet som «monsieur Methat Kemal».

At Midhat er annerledes, eller en fremmed, blir stadig påpekt av gjestene: Flere lar seg forbløffe av at «muhammedaneren snakker godt fransk». Når den høyt aktede vinbonden Sylvain Leclair, en venn av familien Molineu, blir introdusert for Midhat, innleder han samtalen ved å kalle ham for «Le jeune Turc!» – den unge tyrkeren. Vertens datter kommer ham imidlertid til unnsetning, og irettesetter Leclair: «Strengt tatt regner monsieur Midhat seg som palestinsk araber.»

Opplevelsen av samtidig å være en del av og utenfor et fellesskap, er et gjennomgående tema i denne oppsiktsvekkende kritikerroste romanen (den har vært omtalt som «Middlemarch med minareter»!). Med den unge Midhat Kamal som omdreiningspunkt – en karakter basert på Hammads oldefar ved samme navn – får leseren innblikk i Palestina og Frankrike i perioden fra første verdenskrig til det palestinske opprøret i 1936.

Annonse