00:00 - 08. mai 2020

Tegning, form og farse

Kunst og komikk er selvskrevne sengekamerater. Er de ikke det, da?

Ut mot havet: Antony Gormleys installasjon av hundre jernmenn, Another Place, ble fjernet etter et drøyt år. Foto: Trond Bø / Aftenposten / NTB scanpix

Kunstnerliv er snadder for forfattere. Ingen vil overlate sikringsskapet sitt til en elektriker som streber etter det sublime, men av malere og komponister er det nettopp forsøket på å oppheve menneskelivets smålige begrensninger vi krever.

I spennet mellom himmelhøye ambisjoner og helt vanlig fyll, dumhet og kåtskap er det naturlig nok også potensielt mye å le av. Dette potensialet utnytter både Runar Mykletun og Kristian Klausen i sine nye romaner, med blandet hell.

Mennene på stranden. Runar Mykletuns Gormley tar utgangspunkt i monteringen av hundre jernmenn på Solastranden i 1998, avstøpninger av kroppen til den engelske kunstneren Antony Gormley. Kunstneren selv figurerer nesten ikke i boken, men må finne seg i å representeres av fortelleren, Gormley-eksperten Gustav Alexander de Ledaal-Zetlitz.

Annonse