Annonse
00:00 - 20. mars 2020

Skogen, dyret, eventyret

Malin C. M. Rønnings debutbok er en roman som gjør bruk av den norske skogens gotiske potensial.

Trolsk: Avsides ute i skogen, i et falleferdig hus som ligger tettere på faunaen enn på folk, bor fortelleren i Skabelon sammen med sine syv søsken. Foto: Anders Beer Wilse via Norsk Folkemuseum
Annonse

Slik blir Theodor Kittelsen beskrevet i kunsthistoriker Leif Østbys bok om den folkekjære maleren: «Han hadde fra første stund trollsplinten i øyet, sansen for det groteske, det vilt overdrevne, samtidig som han var den vareste, fineste tolker av naturens skjønnhet.»

I dag overskygges nok det groteske i Kittelsens arbeider til dels av deres status som nasjonalskatter. Folketroens varsler og vesener tar ikke lenger del i vår vanlige forestillingsverden, og dermed fremstår Kittelsens trolske motiver nå trivelige, totalt ute av stand til å fremkalle gys. Likevel tenker jeg på Kittelsens trollsplint når jeg leser Malin C. M. Rønnings debutbok, Skabelon, en roman som gjør bruk av den norske skogens gotiske potensial.

Stemningsdrevet. Avsides ute i skogen, i et falleferdig hus som ligger tettere på faunaen enn på folk, bor fortelleren i Skabelon sammen med sine syv søsken. Foreldrene er fraværende på hvert sitt vis. Tømmerhuggerfaren flytter rundt med hugsten og viser seg sjelden i hjemmet, mens moren stadig forsvinner inn i seg selv. De åtte søsknene blir overlatt til hverandres utilstrekkelige omsorg, mat og varme er mangelvarer, og en etter en flytter de eldste vekk.

Annonse