Annonse
00:00 - 21. februar 2020

En annen kraft

Boken om den banebrytende maleren Paula Modersohn-Becker lever nesten opp til kvinnen den handler om.

Paula Modersohn-Beckers «Liggende mor med barn II» (1906). Foto: Paula Modersohn-Becker Museum, Bremen
Annonse

Hvor ironisk er tittelen på denne boken om maleren Paula Modersohn-Beckers korte liv? «Livet her er vidunderlig» er et sitat fra Paulas av-og-på-bestevenn, dikteren Rainer Maria Rilke. Tittelsetningen kler boken.

Samtidig er det noe symptomatisk over at ikke engang Marie Darrieussecq, den franske forfatteren som har skrevet den for å løfte Paula frem, gir henne første ord i sin egen fortelling. Den begrensede kritiske oppmerksomheten hun fikk mens hun levde, ser ut til å ha villet redusere henne til herr Modersohns hustru. Ved å sitere Rilke i stedet for maleren selv, risikerer tittelen å redusere henne til dikterens venn. Boken for øvrig gir ikke grunnlag for noe sånt.

Kroppserfaringer. Innerst i Paula Modersohn-Becker-museet i Bremen, alene på en hvit vegg, med en benk foran, henger et usedvanlig maleri. Det er montert som om det var en altertavle, og rommet fremstår som et kapell. Motivet er også et av de grunnleggende i vestlig billedkunst: Mor og barn. Men det vi får se her, er langt unna den kroppsfornektende fantasien om jomfrufødselen.

Annonse