Annonse
00:00 - 22. november 2019

Vi trenger en grønn deloffentlighet. Tidsskriftet Pan tar skritt i riktig retning, skriver Bernhard Ellefsen.

Tidsskriftet Pan tar skritt i riktig retning, skriver Bernhard Ellefsen.

Arkivfoto: Katinka Hustad
Annonse

Anelsene var bangere enn bangest da nettmagasinet Harvest, som har profilert seg på livsstilsjournalistikk om natur, lanserte tidsskriftet Pan i august i fjor. «Bak nettidsskriftet står tankesmia Pan», sto det å lese i en tidlig informasjonsartikkel, men om den tankesmien forteller ikke Google annet enn at den ledes av MDG-politiker Per Espen Stoknes og at den har forretningsadresse på Nesoddtangen. Leseren ante mer enn konturene av enda et medlemsblad for kompost-og-linoljemaling-venstre (som undertegnede står plantet i med begge Tretorn-støvlene, for all del), og det sågar oppkalt etter skogsguden himself.

Norge trenger en grønn deloffentlighet, en intellektuell arena for det prepolitiske tankearbeidet som er så sårt savnet i debatten om natur og klima. Vi har noen sentrale og tunge premissleverandører for tenkningen omkring naturen, for eksempel i filosofer fra salig Arne Næss til den høyst levende Arne Johan Vetlesen. Men vi mangler den samtalen som kan få lov til å foregå i noen uker eller måneder uavbrutt av dagsaktualiteter (i hvert fall de ubetydelige av dem) eller debatter om Eivind Trædals reisevaner, som kombinerer ulike kunnskapsområder, og som ikke er lukket inne bak terminologiske eller institusjonelle skranker.

Annonse