Annonse
00:00 - 22. november 2019

Problemene med Kjærstad

I denne romanen forteller Jan Kjærstad en fantastisk historie som det dessverre er helt umulig å tro på.

Langt fra Groruddalen: I årets roman fra Jan Kjærstad handler det om oslogutten William Abelson som sendes ut på et halsbrekkende eventyr til Hongkong. Foto: Rolf Øhman / NTB Scanpix
Annonse

Jan Kjærstad har vært en markant skikkelse i norsk litteratur i nesten førti år, og har på mange måter gjort et motsetningsfylt inntrykk: begeistret, men samtidig liksom litt behersket i sin begeistring; klartenkt, men også sær, iblant på grensen til det narraktige; elegant og suveren, men ikke sjelden temmelig klosset; vennligheten selv, men ofte også overraskende bitende i sin polemikk.

Som intellektuell er han utadvendt og bredt orientert, med stor nysgjerrighet for andre felter enn det litterære, ikke minst naturvitenskapen. Samtidig er og blir han en uforbederlig estet, og som sådan neppe helt fri for estetens arvesynd, dekadansen. I alle fall er romanene hans fulle av sofistikerte nytelser, av utsøkte drinker, sjeldne matretter, intrikate sandwicher, delikate klesplagg, komplekse parfymer, eksotiske etablissementer, samt, i den siste romanen, særegne leketøy.

Vidløftig. Mitt eget forhold til Kjærstads forfatterskap er preget av tilsvarende ambivalens: På den ene siden setter jeg ham høyt, særlig fordi han alltid har fremstått som en inspirerende og velformulert eksponent for romanens muligheter. På den andre har jeg ofte revet meg i håret av frustrasjon over umulige passasjer i bøkene hans.

ALLEREDE ABONNENT?
Inntil 40 % rabatt
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Du får alt stoffet som er i papiravisen, egne saker kun på nett, eAvis og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse