Annonse
00:00 - 18. oktober 2019

At Saša Stanišić ble tildelt Den tyske bokprisen er også en kommentar til Peter Handkes nobelpris, skriver Johannes Schneider.

Den tyske bokprisen har aldri vært mer politisk, skriver Johannes Schneider.

Prisvinner: Under prisutdelingen i Frankfurt har Saša Stanišić rasende frembrakt mer enn bare et ubehag. Foto: Thomas Lohnes / Getty Images
Annonse

Forfatteren Sophie Passmann kom med en betimelig vits på Twitter. «En skikkelig ørefik til den politiske ukorrektheten», skrev hun rett etter at Saša Stanišićs bok Herkunft ble tildelt Den tyske bokprisen for 2019. Passmann siktet til litteraturkritikeren Denis Scheck, som for noen dager siden skadefro mente at nobelprisen til Peter Handke var «en skikkelig ørefik» til nettopp den «politiske korrektheten».

I tråd med den vittige bemerkningen og fristelsen ved å gi alle sider i konflikten litt rett, kan begge prisene anses som like gode: Handke er den litterære helten for alle som vil fremstå som politisk annerledestenkende og for litteraturvennene som beskytter seg mot (re-)politiseringen av alle livsområder med den store kunst-for-kunstens-skyld-gesten. Saša Stanišićs Twitter-meninger får samtidig de notorisk annerledestenkende til å identifisere ham som mainstream-mennesket som tror på klimaendringer, Hamburger SV og erfaringene i sin egen biografi.

Det er ubestridt at Handke og Stanišić har genuine forfatterkvaliteter og at de behersker stoffet og sin egen melodi. Og når det er snakk om litteratur, er det vel bare litteratur det skal dreie seg om? Eller?

ALLEREDE ABONNENT?
Inntil 40 % rabatt
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Du får alt stoffet som er i papiravisen, egne saker kun på nett, eAvis og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse