Annonse
00:00 - 13. september 2019

Ja vel! Slik må det ha vært!

Å invitere tre sentrale nordiske forfattere til å skrive romaner fritt etter Ibsen viser seg å være en dårlig og dekadent idé.

Med Ibsen som inspirasjon: Vigdis Hjorth, Merete Pryds Helle og Klas Östergren har valgt hver sin klare vei. Foto: Gustav Borgen / Norsk Folkemuseum
Annonse

Forlaget Oktober har bedt tre skandinaviske forfattere skrive hver sin roman «fritt etter» eller «inspirert av» ett eller flere Ibsen-skuespill. Ideen har umiddelbart kanskje noe selskapsleksfornøyelig over seg, men ved ettertanke og ettersyn fortoner den seg som et dårlig og dekadent påfunn. I sjeldne fall kan slike bestillingsromaner bli små, intelligente kommentarer til Ibsen, enten ironiske eller beundrende. Langt oftere vil det ruvende og i all hovedsak avsluttede ved Ibsens verk måtte slå luften ut av etterfølgernes begrensede bestrebelser. Eller verre: Slik umotivert tukling med beviselig velfungerende dramatekster vil lett ende i masochisme av verste sort, siden resultatet hele veien aktivt vil sammenlignes med komposisjonene slik de foreligger fra dramatikerens hånd.

Faktum er dessuten at vi som lesere ikke føler det minste behov for å få vite mer om Nora Helmer eller Peer Gynt. Ibsen har sagt nok som det er. Det som mangler, skal mangle. Det som ikke sies, skal være usagt. Gir man de dramatiske skikkelsene mer av en fortid eller fremtid, begir man seg bare inn i det Ibsen for lengst må ha strøket.

Hver sin vei. Så kan vi vel likevel la oss overraske over hvor romanforfatternes mer eller mindre frie inspirasjoner faktisk fører dem, og Vigdis Hjorth, Merete Pryds Helle og Klas Östergren har iallfall valgt hver sin klare vei. Hjorth transponerer handling og personer til vår tid og gjenforteller en Hedda Gabler-lik historie slik en moderne romanforfatter kunne ha gjort det i dag, med Hedda som mann og Jørgen Tesman som hans unge kone. Pryds Helle tar primært for seg Nora Helmers fortid og forlater slik ikke 1800-tallet og det univers Ibsen har tegnet opp. Östergren lar oss først møte en angstfylt og terapitrengende Hilde Wangel i mellomkrigstidens Tyskland, lenge etter at hun i 1892 så ubekymret førte den svimle byggmester Solness i døden.

ALLEREDE ABONNENT?
Inntil 40 % rabatt
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Du får alt stoffet som er i papiravisen, egne saker kun på nett, eAvis og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse