Annonse
00:00 - 27. september 2019

Danske Gyldendal har skutt seg selv – og litteraturen – i foten, skriver Bernhard Ellefsen.

Danske Gyldendal har skutt seg selv i foten, skriver Bernhard Ellefsen.

Gyldendal, her ved redaktør Morten Hesseldahl, legger ned datterforlaget Rosinante. Det er direkte kulturfiendtlig, mener Bernhard Ellefsen. Foto: Emma Sejersen
Annonse

Det manglet ikke på reaksjoner da styret i danske Gyldendal ansatte Morten Hesseldahl som ny direktør i januar 2018. Journalist og forfatter Carsten Jensen kunne for eksempel ikke komme seg unna forlaget i Klareboderne raskt nok. Bare noen uker før utnevnelsen hadde Jensen servert følgende beskrivelse av Hesseldahl, som på det tidspunktet var teaterdirektør: «Dansk kulturlivs evige vandrepokal, den kronisk inkompetente Morten Hesseldahl, hvis karriere p.t. er korttidsparkeret foran Det Kongelige Teater».

Noen måneder senere stilte samme Hesseldahl i et portrettintervju i avisen Politiken, hvor han serverte den ene villet populistiske formuleringen etter den andre, med dårlig skjult agg mot forestillingen om at det skulle finnes noe slikt som «litterær kvalitet». I en særlig minneverdig og sarkastisk formulering, proklamerte han at Gyldendal ikke «kun vil udgive nordjyske noveller, som foregår i et landbrugssamfund mellem 1950 og 1960». Det fikk en av forlagets mest folkekjære forfattere, Jens Smærup Sørensen, som har skrevet en rekke lysende gode noveller og romaner fra et nordjysk landbrukssamfunn mellom 1950 og 1960, til å ta sin litterære hatt og gå. Skrammelet fra de ihjeltråkkede klaverer ga gjenlyd i det kulturelle Danmark.

ALLEREDE ABONNENT?
Inntil 40 % rabatt
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Du får alt stoffet som er i papiravisen, egne saker kun på nett, eAvis og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse