Trioen, som aldri før hadde samarbeidet, eller vært i Oslo, hadde fått i oppdrag av Oslo Pilot å skrive en fortelling om byen basert på stikkordene «reaktivering, periodisitet, forsvinning og offentlig».
Kommunens nye kunstbudsjett.
– Kommunen så behovet for å tenke annerledes rundt formidling, eller de ønsket en alternativ inngang til samlingen, sa leder for Oslobiennalen Ole Giskemo Slyngstadli til Morgenbladet i mai.
I 2013 lanserte derfor Kulturetaten et toårig forprosjekt som skulle berede grunnen for en fremtidig kunstbiennale i Oslo. Oslo Pilot, som det het, er fundamentet for den pågående Oslobiennalen. I år er avsetningen 57 millioner kroner og bevilgningen fra kunstordningen er 8,8 millioner kroner.
Dette første møtet med den norske hovedstaden inneholdt et omfattende program med møter der ulike – og ifølge pressemeldingen «ofte uforenlige» – interesser og perspektiver ble gjenspeilet, og dette skulle danne rammen rundt den kommende fortellingen.
Inneholdt privat informasjon.
– Det er nok best at du spør kuratorene om hvorfor den ble refusert, sier han.
Tom McCarthy er kjent for å være glad i metaironiske grep – Satin Island handler om en fyr som sitter på en flyplass, og er blitt beskrevet som en parodi på moderne flanørromaner.
Eva González-Sancho, en av kuratorene for Oslo Pilot, avviser imidlertid at teksten ble refusert fordi den inneholdt kritikk av Oslo Pilot. Hun sier at teksten inneholdt privat informasjon om en i «Oslo Pilot-teamet», og at den derfor ikke kunne publiseres.
– Var det skuffende?
– Det handler ikke om skuffelse, det handler om kontekst. Det var en redaksjonell avgjørelse. Av og til må man ta sånne avgjørelser fordi det ikke passer i konteksten.