Annonse
00:00 - 30. august 2019

Kjærlighet i kalkylens tid

Den amerikanske debutanten Taffy Brodesser-Akner kaster et overraskende blikk på den moderne familiens oppløsning.

New York, 2011. Arkivfoto: Christian Belgaux
Annonse

Anmeldelse

Taffy Brodesser-Akner

Fleishman Is in Trouble

384 sider

Random House 2019

I 1973 publiserte den amerikanske og senere nobelprisvinnende økonomen Gary S. Becker A Theory of Marriage. I en serie vitenskapelige artikler viste han hvordan ekteskapet fungerer på samme måte som en hvilken som helst økonomisk transaksjon: Hvis mannen er best på å tjene penger og kvinnen flinkest til å passe barn, ja, da er det økonomisk rasjonelt å inngå partnerskap. På den måten kan ektefellene spesialisere seg på hver sitt område, og voilà – økonomisk likevekt oppnådd.

Å si at romanen Fleishman Is in Trouble handler om en familie som går i oppløsning fordi mamma er karrierekvinne, og pappa hengiven far (i tillegg til hardtarbeidende sykehuslege), vil være en grov overforenkling. Likevel er det i dette problemet at mye av romanens konflikt befinner seg. Selv om handlingen i boken foregår på Manhattans Upper East Side, blant samfunnets aller rikeste, får kjærlighetsøkonomien kjørt seg kraftig.

Slanger i paradis. Brodesser-Akner er prisvinnende journalist fra Brooklyn, New York og det hersker en dyp misantropi i debutromanen hennes. Toby Fleishmans tilværelse som nyseparert ektemann får gjenklang i det idealtypiske mennesket fra Beckers økonomiske sosiologi.

Handlingen i boken begynner idet Rachel har reist av gårde på en yogaleir og gjort seg helt utilgjengelig. Tobys frustrasjon over ekskonas fravær vokser til raseri. Han legger planer om å frata henne foreldreretten. Samtidig dynges han ned av nakenbilder fra kåte kvinner som tilbyr ham uforpliktende sex gjennom dating-apper. Sykehusjobben krever hans oppmerksomhet. Sønnen på 9 år surfer på porno, og datteren på 11 år blir slutshamet for et nakenbilde som har kommet på avveie: Trøbbel.

Kvinner som ser på menn. Fleishman Is in Trouble har et spennende fortellergrep. Sakte, men sikkert innser leseren at tredjepersonsfortellingen tilhører en jeg-person. Det er Tobys gamle venninne Libby, fra studietiden, som forteller om Tobys opplevelser og indre liv.

Grepet er litt forvirrende, men mest av alt smart fordi det leker med det mannlige og det kvinnelige perspektivet: På den ene siden oppleves boken veldig maskulin, som en litterær ekvivalent til Louis C. Ks skilsmisseserie Louie (2010), om den pasifiserte alenefaren, som halvhjertet går med på rar og fremmedgjørende sex med kvinner han dater. I stedet handler altså boken om en kvinne som betrakter en mann, og som selv, sammen med Tobys ekskone Rachel, etter hvert blir mer og mer synlig i fortellingen.

Hinsides økonomien. De få refleksjonene som finnes rundt familien Fleishmans luksusliv og «den virkelige verden» tilfredsstiller akkurat behovet for kontrastering av den ekstreme overklassetilværelsen. Toby tvinger den ecuadorianske barnepiken til å jobbe selv om hun har søkt seg fri flere måneder i forveien. Et annet sted reflekterer Toby over hvor nytteløst det er å lære barna «riktige» verdier så lenge forelder bader i materialistiske goder: «Du tar med barna dine på en konsert og forventer at de skal høre deg hviske i bakgrunnen at ikke alt dette er for dem».

Fleishman Is in Trouble er full av vittige og treffende beskrivelser av det moderne og selvsentrerte storbymennesket. At liv, kjærlighet og ekteskap vanskelig lar seg løse som et økonomisk problem med to streker under svaret visste vi jo fra før av. Men det er godt å få det bekreftet.

Du har nå lest en gratis smakebit fra Morgenbladet. Vil du ha mer godt lesestoff? Vi har inntil 40 prosent rabatt for nye abonnenter. Bli abonnent
Annonse