Annonse
00:00 - 09. august 2019

En verdensomseiling under jorden

Ingen skriver naturbøker som Robert Macfarlane. Nei vent! Alle skriver naturbøker som Robert Macfarlane.

Ned kaninhullet: Forfatteren Robert Macfarlane skriver om underjordiske byer og elver, gravkamre, og førhistoriske hulemalerier, blant annet i Lofoten og i Frankrike. Her vurderes maleriene i Chauvet-hulen i Frankrike, kjent fra Werner Herzogs mesterlige dokumentarfilm Cave of Forgotten Dreams (2010). Foto: Jeff Pachoud / Afp / NTB scanpix
Annonse

Norske og internasjonale forfattere snubler nærmest i bena på hverandre i kampen for å skrive den perfekte fortellende sakprosaboken om natur. Naturbøker er en av forlagsverdenens største «trender», og akkurat nå er britiske Robert Macfarlane (f. 1976) disiplinens mest kritikerroste og toneangivende utøver. Siden debuten i 2003 har han skrevet om fjellklatring, stier, litterære beskrivelser av naturen og «vill natur» i Storbritannia. Ryet hans har vokst for hver eneste utgivelse, opplagstallene ditto. Macfarlanes varemerke er en kombinasjon av solide friluftsferdigheter, betydelig litterær og filosofisk dannelse, og en sterk hang til superlativformuleringer. Velplasserte litterære «tilfeldigheter» – som at han ser sitt livs første vandrefalk dagen før han skal besøke arkivet til J.A. Baker, forfatteren av klassikeren Vandrefalken – hører også med blant kjennetegnene.

I den sterkeste av hans fem store bøker om natur, Landmarks (2015), skriver den ellers tilsynelatende allvitende forfatteren at geologene han kjenner er «rettmessig foraktfulle» overfor hans uvitenhet om de tidsspenn og hendelser som er bestemmende for kunnskapsområdet deres. Fire år senere har Macfarlane, som er tilknyttet Cambridge-universitetet, skrevet en nærmere fem hundre sider lang – og svimlende kunnskapsspekket – bok om det som foregår under det tynne skallet av fast grunn som vi beveger oss over og kaller «verden». Boken har sågar fått den geologisk klingende undertittelen A Deep Time Journey: Her er det ikke den nære kulturhistorien som utgjør perspektivet, men derimot dyptidens eoner.

Nysgjerrigper. At det som i forrige bok ble beskrevet som et kunnskapshull nå er det sentrale emnet, synes å være typisk Macfarlane. Bøkene hans er drevet av nysgjerrighet og en smittende begeistring for kunnskap. Det sentrale premisset er at større kunnskap hverken gjør naturen mindre magisk eller mindre gåtefull, tvert imot. Jo mer vi lærer om mørk materie, soppnettverkene som knytter trærnes røtter sammen, underjordiske elver eller førhistoriske gravsteder, desto mer finner vi å begeistres av og undres over. Gjennom en rekke kapitler legger han ut på spektakulære reiser sammen med eksperter på spørsmål knyttet til underjordiske fenomener og landskaper.

ALLEREDE ABONNENT?
Begrenset sommertilbud
Inntil 50 % rabatt
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Du får alt stoffet som er i papiravisen, egne saker kun på nett, eAvis og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse