00:00 - 26. juli 2019

Det var en gang et menneske

Silje Bekeng-Flemmens debutroman vil mer enn den får til.

Baby-ambivalens: I Silje Bekeng-Flemmens første roman baler en ung kvinne, som aldri hadde sett for seg å få barn, med sin identitet og sitt selvbilde når lysten på et familieliv likevel melder seg. Arkivfoto: Sofie Amalie Klougart

Skildringer av nytt liv, av skrik, smokk og søvnløse netter, samt det eksistensielle ved alt dette – det mangler i norsk litteratur, mente Silje Bekeng-Flemmen, redaksjonssekretær i Klassekampens bokmagasin, i et essay publisert i februar i fjor. Påfølgende høst kunne det se ut til at flere hadde tatt henne på ordet, eller eventuelt også latt seg inspirere av internasjonal skjønnlitteratur med fødsels- og foreldretematikk, som Rikva Galchens Little Labors (2016) og Maggie Nelsons Argonautene (2015). I hvert fall utkom det uvanlig mange romaner som handlet om å få barn, og mediene debatterte de nye «barselromanene».

Nå utgir Bekeng-Flemmen sin første roman, Velkommen til dyrehagen, og gir med det sitt eget svar på etterlysningen. I romanen baler en ung kvinne, som aldri hadde sett for seg å få barn, med sin identitet og sitt selvbilde når lysten på et familieliv likevel melder seg.

Slekters gang. Det Endre Ruset, under debatten om barselromanene så famøst kalte «en tsunami av brystmelk», ønsker jeg for min del gjerne velkommen. Tematikken burde være universell, men har opp igjennom historien blitt sett som en kvinneproblematikk, slik Bekeng-Flemmen også skrev om i sitt essay. Graviditet, fødsel eller for den saks skyld abort, hører til både blant det vanligste og det voldsomste av alt.

Annonse