Annonse
00:00 - 16. mai 2019

Historien om en besettelse

W.G. Sebald var aktuell for Nobelprisen i litteratur da han døde i 2001. Denne helgen ville han fylt 75 år. Skal jeg endelig få klarhet i hva som var Sebalds foretrukne sigarettmerke, undrer Olaf Haagensen.

Mørkets hjerte: Den tyske forfatteren W. G. Sebald utforsket den destruktive moderniteten, en modernitet der jødeutslettelsene inntok sentrum. Foto: Jilian Edelstein
Annonse

I september 2008 reiste jeg fra Oslo til Norwich øst i England fordi jeg ikke kunne annet. Jeg hadde brukt de siste par årene (og kom til å bruke de neste tre, fire) til å fordype meg i forfatterskapet til en ganske nylig avdød tysker med den monomanien man nok bare klarer å mønstre én gang i et leserliv, og nå skulle det arrangeres en vitenskapelig konferanse om ham på University of East Anglia. Jeg måtte dra, det var ikke noe å tenke på.

Forfatterens navn var Winfried Georg Sebald, bedre kjent som W.G. Sebald (1944–2001). Ved en tilfeldighet hadde jeg kommet over en av bøkene hans i engelsk oversettelse, hans mest kjente verk Austerlitz (2001), historien om en gutt som vokser opp i Wales etter andre verdenskrig uten å vite at han stammer fra en jødisk familie i Praha som ble myrdet i holocaust. Siden ballet det på seg. I en slik grad at jeg på dette tidspunktet hadde tilbrakt et år i Berlin for å forbedre språkkunnskapene mine tilstrekkelig til å kunne lese Sebald i original, og deretter utsatt en av fortellingene hans for en snaue hundre sider lang akademisk analyse.

ALLEREDE ABONNENT?
Kjøp abonnement
Inntil 50 % rabatt
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Du får alt stoffet som er i papiravisen, egne saker kun på nett, eAvis og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse