Annonse
00:00 - 31. mai 2019

– En enestående litterær dimensjon i kunstnerskapet

For første gang åpner Astrup Fearnley en utstilling med en av kunstnerne som definerte museet: Anselm Kiefer.

Anselm Kiefer, BarrenLandscape, 1987 - 1989 Foto: Thomas Widerberg
Annonse

I 1989 kjøpte Hans Rasmus Astrup kunstverket The High Priestess/Zweistromland (1985-1989) av den tyske kunstneren Anselm Kiefer. Verket er en enorm bokhylle, et bibliotek, bestående av 196 bøker laget av bly. Astrup ønsket seg et stort, ikonisk kunstverk som kunne profilere hans planlagte museum, og da Astrup Fearnley-museet åpnet fire år senere, ble Kiefers bokhylle et av museets mest sentrale verker.

Nå åpner museet for første gang en utstilling med den tyske kunstneren kalt Anselm Kiefer – Bøker og tresnitt. Kiefer har gjennom hele sitt kunstnerskap vært opptatt av bøkenes materialitet og estetikk.

Kiefersalen. – Vi tenkte det kunne være interessant å konsentrere oss om boken og litteraturen, med utgangspunkt i bokhyllen. Det mest karakteristiske for Kiefer gjennom alle år er hans produksjon av artist’s books, sier Gunnar B. Kvaran, museumsdirektør og kurator for utstillingen.

ALLEREDE ABONNENT?
Begrenset sommertilbud
Inntil 50 % rabatt
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Du får alt stoffet som er i papiravisen, egne saker kun på nett, eAvis og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse