Annonse
00:00 - 22. mars 2019

En døråpner

Breakdowns viser oss en ganske annen Art Spiegelman enn skaperen av den epokegjørende klassikeren Maus.

Egen stemme: De 17 seriene som er samlet i Art Spiegelmans Breakdowns viser en tegneserieskaper på søken etter en egen stemme. Foto: Corbis/Corbis/VCG via Getty Images
Annonse

Art Spiegelman er best kjent som skaperen av holocaust-erindringen Maus, den mest innflytelsesrike amerikanske tegneserien siden Stan Lee og Jack Kirby lanserte Marvel-universet i 1961. Maus har rettmessig blitt hyllet for sine litterære ambisjoner, sin originale tilnærming til jødeutryddelsen og sitt kontrollerte og lettfattelige formspråk. Med disse kvalitetene bidro den til at tegneseriemediet på andre halvdel av åttitallet begynte å riste av seg imaget som en infantil kunstform.

Men det finnes også en annen Spiegelman – en uforutsigbar formalist som står i tydelig kontrast til den visuelle nøkternheten som kjennetegner Maus, og som la grunnlaget for en selvransakende utforskning av tegneseriens estetikk og formspråk vi fortsatt ser etterdønninger av i dag.

Ny standard. Mellom 1980 og 1991 redigerte Spiegelman og hans kone Françoise Mouly Raw, en tegneserieantologi som ble skapt for å stå side om side med motemagasiner og kunsttidsskrifter i bladhyllene. Raw var elitistisk, avantgardistisk og sofistikert, og i tillegg til å introdusere leserne for utenlandske mestere, glemte amerikanske visjonærer og en ny generasjon tegneserieskapere, etablerte den en ny standard for trykkvalitet og visuell presentasjon.

ALLEREDE ABONNENT?
Kjøp abonnement
Inntil 40 % rabatt
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Du får alt stoffet som er i papiravisen, egne saker kun på nett, eAvis og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse

Men da forfatteren debuterte med romanen Falketårnet i 1985, var det omvendt.
Men det er klart at det er en forsker her som føler seg utnyttet og tråkket på. Det må man ta på alvor.