Annonse
00:00 - 08. mars 2019

Dyp navle, flyvende røtter

Det er et svev i Ida Lødemel Tvedts debutbok, og en tøyelig oppfatning av hva det vil si å være hjemme.

Debutant: Ida Lødemel Tvedt er kjent som kritiker og essayist, og bokdebuterer nå med et essay «i 43 akter» som samlet utgjør en personlig dannelseshistorie. Foto: Helge Skodvin / Gyldendal
Annonse

Utenfor barndomshjemmet til Ida Lødemel Tvedt i Bergen, står en osp forfatteren hevder hun skal dingle i når nok er nok. Galgen, som hun kaller den, blir i Tvedts sprelske prosa et bilde på identitet og tilhørighet, opprinnelsen og slutten slått sammen i en ubrytelig løkke.

Nå er forfatteren hverken så nihilistisk eller rotfast som dette antyder. Tvert imot er hun både livsbejaende og kosmopolitisk, og formulerer seg med betydelig vidd og lumske ironier. Tvedt er bokdebutant, men lesere av Vagant og Klassekampen vil allerede kjenne henne som kritiker og essayist. En del av tekstene i debutboken har stått på trykk før, men i en annen form. Marianegropen, som på overflaten ser ut som en vanlig samling av frittstående essayer, kritikker og intervjuer, presenteres av forfatter og forlag som ett essay, riktignok i «43 akter».

Den som skriver. Man kan vel diskutere om det er grunnlag for det. Ingen motiver eller spørsmål går igjen eller utvikles med en slik konsekvens at man ikke kan hoppe litt frem og tilbake og likevel få fullt utbytte av boken. Forfatteren leverer en skarp analyse av retorikken rundt 22. juli, slår et slag for en oppsminket bimbofeminisme, og skriver trendbevisst og kulturkritisk om hipstere i Brooklyn. Her er basketak med en ideolog for det fremmedfiendtlige alternativ-høyre, og en samtale med den danske aktivisten og performancekunstneren Madame Nielsen. Blant mye annet.

ALLEREDE ABONNENT?
Kjøp abonnement
Inntil 50 % rabatt
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Du får alt stoffet som er i papiravisen, egne saker kun på nett, eAvis og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse