Annonse
00:00 - 15. februar 2019

Erfart, men ikke personlig

Tressie McMillan Cottom gir dybde og refleksjon til de triste tallene for USAs svarte kvinner i den knivskarpe boken Thick. 

Morskompetanse: Tressie McMillan Cottom skriver om kulturelle fordommer som fratar den svarte kvinnen kompetanse, og dermed også tiltro til at hun kjenner så mye som sin egen kropp. Her ser vi sosialaktivisten Clara Hale (1905-1992) i New York i 1986.  Foto: Michael Brennan/Getty Images
Annonse

For lettlest til å være akademisk, for dyp til å bli populær, for bygdesvart til å kunne kalles litterær. Slik lød karakteristikkene de første gangene den afroamerikanske sosiologen og feministen Tressie McMillan Cottom henvendte seg til redaktører med sine skriverier. I tiåret som har gått siden den gang, har hun publisert i det vide og det brede i gamle så vel som nye medier. Hennes første essaysamling, Thick, viser at det å falle mellom stoler, for det var vel det redaktørene i sin tid mente med sine karakteristikker, kan gjøres så grasiøst at leseren får et løft både intellektuelt og estetisk.

Nå vil Cottom riktignok ha seg frabedt å bli kalt litterær. Hun er ikke en av disse forfatterne som maler eteriske svarte verdener som hvite folk kan smette inn i uten å få påtale for sine ufortjente privilegier, som hun skriver. Litteratur-begrepet fører med seg noen forestillinger om kreativitet, som åpenbart er et tveegget sverd for en forfatter som har forpliktet seg til virkeligheten. Av samme grunn avviser hun at hun bedriver personlig essayistikk, selv om hun tar utgangspunkt i egne livserfaringer, eller drar nytte av dem i argumentasjonen.

ALLEREDE ABONNENT?
Inntil 40 % rabatt
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Du får alt stoffet som er i papiravisen, egne saker kun på nett, eAvis og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse