Annonse
00:00 - 01. februar 2019

En gjøk som gol ko-ko

Med fri penn spiller Hans Petter Blad videre på musikken til Bach, Messiaen og Clapperton.

Annonse

Det er en kjent sak at rockebiografier kan være bedre enn bandet som omtales – tenk på Mötley Crüe og The Dirt. Den som synes verkene til komponistene Johann Sebastian Bach, Olivier Messiaen og James Clapperton blir for langtekkelige, kan prøve seg på Hans Petter Blads Tilfeldig musikk, der forfatteren spiller videre på trioens musikk med fri penn.

Boken er tredelt, en til hver komponist. I Bach-delen, som kommer først, benytter Blad vekselvis lupe og vidvinkellinse i sine dikt og kortprosatekster. Av og til titter han frem mot orkesteret, av og til ut mot verden eller bakover i historien – både cellistens lomme og steinen foran Jesu’ grav beskrives. Vasily Petrenko, Oslo-Filharmoniens avtroppende dirigent, blir omtalt i poetisk positive ordelag, noe som må sies å være en sjeldenhet blant Norges klassiskskribenter. 

I Messiaen-delen blir den franske komponistens fuglemusikk katalysator for rolige, religiøse spekulasjoner. Til slutt kommer James Clapperton, og her er Blad adskillig mer nedpå. Som leser er det som å tre inn i en samtale mellom forfatteren og komponisten, og det gir en fin balanse etter kvitringen i forrige del.

ALLEREDE ABONNENT?
Inntil 40 % rabatt
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Du får alt stoffet som er i papiravisen, egne saker kun på nett, eAvis og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse