Annonse
00:00 - 04. januar 2019

Fortelling fra en tvangstrøye

Nyutgitt klassiker minner om hvordan fotografiet har vært et privilegium for den hvite middelklassen.

Roy DeCarava: Graduation (1949). Foto med tillatelse fra David Swirner.
Annonse

Når vårt blotte øye inntar omverdenen, omformes lyset som reflekteres på det vi ser omkring oss til milliarder av nevroner og billioner av synapser. Hvordan hjernen danner bilder av dette forblir et mysterium, men ettersom vi antar at vi ser det samme, kaller vi denne felles illusjonen virkelighet. For hvordan vet vi at min og din grønnfarge er den samme?

Jeg kom til å tenke på denne grunnleggende kunnskapen om hvordan vi danner oss bilder da jeg mottok en nyutgivelse av boken The Sweet Flypaper of Life, en poetisk skildring av livet i Harlem, New York på midten av femtitallet. 

Fotograf Roy DeCarava skildret det afroamerikanske miljøet fra innsiden, men så ikke seg selv som en dokumentarist. Han brukte heller fotografiet subversivt, mot det forventede, for å vise afroamerikanerne fra en annen side enn den som ble presentert i pressen. Slik så DeCaravas virkelighet ut. At en afroamerikansk fotograf måtte slåss mot samfunnet på femtitallet er en etablert kjensgjerning, men også i teknologien fantes det hindre.

ALLEREDE ABONNENT?
Inntil 40 % rabatt
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Du får alt stoffet som er i papiravisen, egne saker kun på nett, eAvis og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse