00:00 - 28. september 2018

Mann for sine merkelapper

Forfatteren Christian Kracht er blitt utpekt som rikmannsdandy, kalt fascist og hyllet som et orakel for tidsånden. Hver gang han stikker hodet ut i offentligheten blir det oppstandelse. Selv vil han aller helst skrive en florlett sommerhuskomedie.

Blurber: På baksiden av førsteutgaven av Christian Krachts roman Jeg blir her i solskinn og i skygge (2008) kan man lese følgende sitat fra en tysk avis: «Endelig! Den store sveitsromanen!» Men det har aldri stått i noen avis, medgir Kracht. Han ringte opp en journalist og spurte om vedkommende vær så snill kunne si dette bak på boken hans. – Det var en fabrikkert blurb for å innynde meg selv hos hjemlandet mitt. Men det funket ikke, da, romanen solgte ingenting i Sveits, sier Kracht.

– Bare du kan redde meg, sier Christian Kracht.

Vi har bare så vidt kommet oss ut av Københavns lufthavn og ned togperrongen da han ringer. Hva er det han vil? Avtalen vår på Louisiana kunstmuseum, der Kracht deltar på den årlige litteraturfestivalen, er ikke før om flere timer. Eller er den det? I de siste meldingene har det ikke vært helt enkelt å forstå ham. Og hva er dette snakket om at han må reddes – hæ? Er det nå de begynner, Krachts spillfekterier?

For det er det man får inntrykk av at det dreier seg om i omtalen av sveitseren Christian Krachts verk og person: et vidløftig og sofistikert spill der Kracht stadig ifører seg nye forkledninger og alltid er et hestehode foran mediene og tidsånden. «Det autentiskes masker» heter en akademisk artikkel i researchbunken. Den handler om hvordan Kracht angivelig bruker de relativt få intervjuene han gir til å så forvirring og skape mystikk rundt seg selv.

Annonse