Annonse
10:53 - 19. august 2018

Denne uken lærte en demonisk nonne oss tre ting, skriver Aksel Kielland.

Denne uken lærte en demonisk nonne oss tre ting, skriver Aksel Kielland.

I et par dager rullet en kort teaser for Corin Hardys snart premiereklare skrekkfilm «The Nun» før Youtube fjernet den på grunn av sitt «shocking content»-reglement. Foto: Warner Bros Foto: Warner Bros
Annonse

Videoen er kort, kun seks sekunder lang. Den begynner med en svart skjerm og et ikon som signaliserer at publikum selv skrur av lyden på datamaskinen sin (det signaliserer også at publikum bruker Mac). Deretter blir skjermen helt svart i et brøkdels sekund, før en demonisk nonne bykser mot kamera med et skrik som høres ut som en eksplosjon fra et laservåpen i et dataspill. Så uttaler en mørk mannsstemme ordene «The Nun», hvorpå filmplakaten for filmen ved samme navn vises i et kort øyeblikk. Så er det hele over.

I et par dager rullet denne korte teaseren for Corin Hardys snart premiereklare skrekkfilm The Nun som en automatisk avspilt reklamefilm på Youtube, side om side med lettbente snutter som averterer for mobiltelefoni og gnagsårplaster. Etter en rekke protester i sosiale medier, som anklaget videoen for alt fra å skape dårlig stemning til å sette liv i fare, bestemte imidlertid Youtube seg mandag for å fjerne videoen for brudd på deres «shocking content»-reglement.

Tre ting gjør denne episoden interessant: For det første viser den at det finnes grenser for hva publikum er villige til å akseptere av reklame på internett. Reklame har i dag blitt så allestedsnærværende i den digitale offentligheten at det å lukke pop-up-vinduer, klikke seg forbi reklamefilmer og overse bannerannonser er noe de fleste av oss er såpass vant til at bevegelsene sitter i kroppen og ikke behøver å ta veien om hjernen.

Lese mer?

ALLEREDE ABONNENT?
ABONNEMENT
Fra kr 39,-
per uke ved kjøp
av 12 mnd abonnement
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Du får alt stoffet som er i papiravisen, egne saker kun på nett, eAvis og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse

Les om hvordan vi behandler dine personopplysninger

Vi anbefaler deg å lese personvernerklæringen og sette deg inn i hvordan vi behandler dine opplysninger. Den vil gi deg bedre oversikt over og kontroll på hva som brukes og lagres av dine persondata. Du finner all informasjon her.

Mer fra Bøker