Annonse
00:00 - 18. mai 2018

Tom Wolfe fornyet journalistikken, skriver Ane Farsethås.

Tom Wolfe fornyet journalistikken, skriver Ane Farsethås.

Litterær journalist: Tom Wolfe (1930–2018), her fotografert i New York høsten 1965.  Jack Robinson/Getty Images
Annonse

Tom Wolfe er for mange kjent som mannen i hvit dress, som med sitt elegante ytre speilet et ideal om et belevent, velstående og fremadskuende Amerika à la The Great Gatsby (og som kanskje aldri noensinne ble realisert sannere enn i F. Scott Fitzgeralds roman).

Som romanforfatter var Wolfe særlig kjent for Forfengelighetens fyrverkeri (1987), der dette idealets dekadente 1980-tallsversjon var gjenstand for en satire som traff både tidsånd og bestselgerlister. Men det er sannsynligvis en annen side av Wolfes arbeid som vil bli den viktigste delen av hans ettermæle: at han var med på å grunnlegge den såkalte nyjournalistikken – et nå allestedsnærværende begrep Wolfe selv myntet.

Tidlig på 1960-tallet utgjorde skribenter som Wolfe, Norman Mailer, Joan Didion og Gay Talese en løs gruppering av skribenter med ambisjoner om å gjøre noe mer og annet enn det man tradisjonelt forventet av journalister. De ville være forfattere, de ville skrive historier med like sterk dramaturgi, like levende scener, som i en roman – men med virkeligheten som materiale. Wolfe var den som gikk lengst i å gjøre dette til program.

Lese mer?

ALLEREDE ABONNENT?
ABONNEMENT
Fra kr 39,-
per uke ved kjøp
av 12 mnd abonnement
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Du får alt stoffet som er i papiravisen, egne saker kun på nett, eAvis og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse

Les om hvordan vi behandler dine personopplysninger

Vi anbefaler deg å lese personvernerklæringen og sette deg inn i hvordan vi behandler dine opplysninger. Den vil gi deg bedre oversikt over og kontroll på hva som brukes og lagres av dine persondata. Du finner all informasjon her.