Annonse
00:00 - 25. mai 2018

En overgrepshistorie har endret tysk samtidslitteratur, skriver Olaf Haagensen.

En overgrepshistorie har endret tysk samtidslitteratur, skriver Olaf Haagensen.

Annonse

Av og til opplever man litteraturhistorie i sanntid. Det skjedde i forrige uke da én setning fra forfatteren Christian Kracht, kjent i Norge for romaner som Imperium (2012) og De døde (2016), sendte et skjelv gjennom det tyske samtidslitterære landskapet. Setningen var: «Jeg hørte hvordan han åpnet buksen bak meg og dro beltet sitt gjennom hempene på den.» Deretter fortalte Kracht om hvordan han ble seksuelt misbrukt som barn.

Rammen for Krachts bekjennelse var de tradisjonsrike poetikkforelesningene på Goethe-universitetet i Frankfurt am Main. Siden semesteret 1959/60 har universitetet jevnlig invitert forfattere til å holde en serie forelesninger der de reflekterer over litteratur og egen kreativ virksomhet. Forelesningene ble innstiftet med Ingeborg Bachmann, og har senere blitt holdt av storheter som Christa Wolf og Günter Grass.

«Poetikk» betyr læren om «diktekunstens vesen, former og virkemidler». Og skal man tro rapportene og sitatene i tysk presse, brukte Kracht, som sjelden gir intervjuer og har vært tilbakeholden med å kommentere egne romaner, anledningen til å etablere et nytt episenter for forfatterskapet sitt som ingen kritiker eller forsker i fremtiden vil kunne komme utenom, nemlig overgrepserfaringen.

Lese mer?

ALLEREDE ABONNENT?
ABONNEMENT
Fra kr 39,-
per uke ved kjøp
av 12 mnd abonnement
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Du får alt stoffet som er i papiravisen, egne saker kun på nett, eAvis og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse

Les om hvordan vi behandler dine personopplysninger

Vi anbefaler deg å lese personvernerklæringen og sette deg inn i hvordan vi behandler dine opplysninger. Den vil gi deg bedre oversikt over og kontroll på hva som brukes og lagres av dine persondata. Du finner all informasjon her.